ECOLOGICAL ACTIVITY AS PART OF THE CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY CONCEPT AREA (BASED ON THE EXAMPLE OF AGRICULTURAL ENTERPRISES IN RURAL AREAS)

Marcin Ratajczak, Jan Wołoszyn

Abstract


Subject and purpose of work: The purpose of this article is to show the results of the analysis of the involvement of micro-, small and medium-sized agribusiness enterprises operating in rural areas with reference to the issues of social responsibility in protection of natural environment.
Materials and methods: Research on entrepreneurs’ views on CSR activities was conducted at the turn of 2016 and 2017 and included 212 micro (0-9 persons), small (10-49 employees) and medium (50-249 employees) agribusiness enterprises conducting business activity in the rural areas of the Wielkopolska province.
Results: The conducted research has confirmed the common view that micro enterprises show little interest in implementing basic standards of social responsibility in the “environment” area. The situation is slightly better for small and medium enterprises.
Conclusions: Pro-environmental activities, especially in the agribusiness sector, should be promoted, highlighting the range of benefits that can be achieved through these activities, such as improving relationships with the local community, increasing employees’ motivation, and increasing customers’ loyalty.

 

Ratajczak M., Wołoszyn J. (2017), Ecological activity as part of the corporate social responsibility concept area (based on the example of agricultural enterprises in rural areas)/ Aktywność proekologiczna jako obszar koncepcji Corporate Social Responsibility (na przykładzie przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich). Economic and Regional Studies, Vol. 10, No. 4, pp. 43-53. https://doi.org/10.29316/ers-seir.2017.33


Keywords


CSR concept; environment; agribusiness; rural areas

Full Text:

PDF (Polish)

References


Banerjee S. (2008), Corporate Social Responsibility: the good, the bad and the ugly. Critical Sociology, Nr 34, s. 51-78.

Dziennik Ustaw 2001r., Nr 62, Poz. 627.

EN ISO 14001:20004 pkt. 3.12.

Garriga E., Mele D. (2004), Corporate Social Responsibility theories – mapping the territory. Journal of Business Ethics, Nr 53, s. 51-68.

Kapusta F. (2006), Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka. Forum Naukowe, Poznań-Wrocław.

Lewicka-Strzełecka A. (2006), Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym. IFiS PAN, Warszawa.

Nahotko S. (2002), Podstawy zarządzania ekologicznego przedsiębiorstw. Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz.

Ocieczek W., Gajdzik B. (2010), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw produkcyjnych. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.

Promoting a European Framework for Corporate Socjal Resposibility – Green Paper, COM (2001) 366 final, Bruksela 2001.

Ratajczak M., Wołoszyn J., Stawicka E. (2012), Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Ratajczak M. (2016), Ocena wybranych działań na rzecz środowiska naturalnego podejmowanych przez przedsiębiorstwa agrobiznesu w ramach koncepcji CSR. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, Nr 419, s. 167-177.

Smędzik K. (2009), Koncentracja przedsiębiorstw agrobiznesu w województwie wielkopolskim. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko – Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, nr 2, s. 275-287.




DOI: http://dx.doi.org/10.29316/ers-seir.2017.33

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright © Economic and Regional Studies/ Studia Ekonomiczne i Regionalne 2014.
Page created with using Open Journal Systems
by Sławomir Czernik, Roman Lichograj, Piotr Lichograj.
All Rights Reserved.