REVIEW ARTICLE
ADMINISTRATIVE AND TAXATION MECHANISMS SUPPORTING THE PURCHASE AND MAINTENANCE OF ELECTRIC VEHICLES BASED ON THE EXAMPLE OF POLAND AND OTHER SELECTED EUROPEAN COUNTRIES
More details
Hide details
1
Gdansk University of Technology, Faculty of Management and Economics
Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii
Publication date: 2018-07-04
Corresponding author
Piotr Kasprzak
mgr Piotr Kasprzak, Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania
i Ekonomii, Katedra Analizy Ekonomicznej i Finansów, ul. Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk, Poland; phone: +48 532 731 729
Robert Sterniński
mgr Robert Sterniński, Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania
i Ekonomii, Katedra Analizy Ekonomicznej i Finansów, ul. Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk, Poland; phone: +48 532 731 729
Economic and Regional Studies 2017;10(3):96-107
KEYWORDS
ABSTRACT
Subject and purpose of work: The aim of this article is to review the current mechanisms of supporting the purchase of electric cars, with particular emphasis on tax reliefs and exemptions. Materials and methods: The research method consists of a review of literature, legal regulations and industry reports regarding the presented subject. Results: The authors analyzed the global electric car market, presenting the examples of the countries in which the share of electric vehicles has recently increased significantly in the total number of cars. In addition, current discounts and other preferences for the purchase of electric cars in European countries are presented together with future potential mechanism for buyers of electric in Poland. Conclusions: The price is the main economic determinate for buying the particular type of a car. The costs of acquiring and operating an electric car are currently higher than the costs for traditional combustion vehicles. However, the EU and European states’ authorities are processing to increase the popularity of electric cars, offering tax reliefs and other preferences with noticeably effects.
REFERENCES (17)
1.
Baranowski M. (red.) (2015), Samochody elektryczne i hybrydowe. Wydawnictwo eco-driving.info, outlanderphev.mitsubishi.pl (data dostępu: 21.06.2017).
2.
Brzeziński B. (2008), Wprowadzenie do prawa podatkowego. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, „Dom Organizatora”, Toruń.
3.
Contestabile M., Offer G., North R. (2012), Electric Vehicles: A Synthesis of the Current Literature with a Focus on Economic and Environmental Viability - Technical Paper. LCA Works, Bedford, www.lcaworks.com, data dostępu: 21.06.2017.
4.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
5.
Dz.U. 2009 nr 3 poz. 11, Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
6.
European Union (2014), A Study on R&D Tax Incentives – Final Report. Taxation Papers. Taxation and Customs Union. Working Paper n. 52 – 2014, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
7.
Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) (2017), Brak akcyzy nie zachęci firmy do zakupu aut elektrycznych. Symulacja kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego i elektrycznego.
https://efl.pl/pl/efl-brak-akc... (data dostępu: 27.07.2017).
8.
International Energy Agency (2017), Global EV Outlook 2017, www.iea.org (data dostępu: 21.06.2017).
9.
Jastrzębska G. (2007), Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
10.
Lambert F. (2017), Electric vehicle battery cost dropped 80% in 6 years down (…), www.electrek.co (data dostępu: 21.06.2017).
11.
Ministerstwo Energii (2016), Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce „Energia do przyszłości”, www.me.gov.pl (data dostępu: 21.06.2017).
12.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (2011), Elektromobilność: pre – feasibility study. Warszawa.
13.
Nykiel W. (2003), Ulgi i zwolnienia podatkowe - podstawowe cechy, W: Pomorska A. (red.), Kierunki reformy polskiego systemu podatkowego. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
14.
Raustad R. (2017), Electric Vehicle Life Cycle Cost Analysis, Final Research Project Report EVTC Project 6. Electric Vehicle Transportation Center, Florida, www.fsec.ucf.edu (data dostępu: 21.06.2017).
15.
Parlament Europejski (2017), Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2017 r. w sprawie transportu drogowego w Unii Europejskiej (2017/2545(RSP).
17.
Zespół Doradców Gospodarczych TOR (2017), Elektromobilność w Polsce: perspektywy rozwoju, szanse i zagrożenia, Komunikator PR, Warszawa.