ARTYKUŁ ORYGINALNY
ANALIZA EKONOMICZNA DZIAŁALNOŚCI PKP INTERCITY W LATACH 2004–2013
 
Więcej
Ukryj
1
Jan Kochanowski University in Kielce Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
 
 
Data publikacji: 05-07-2018
 
 
Autor do korespondencji
Jarosław Prońko   

dr hab. inż. Jarosław Prońko, Jan Kochanowski University in Kielce, Faculty of Management and Administration, ul. Świętokrzyska 21, 25-406 Kielce, Poland; phone: +48 600 493 975
 
 
Economic and Regional Studies 2016;9(2):24-42
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: Celem pracy jest zaprezentowanie wyników analizy ekonomicznej podstawowej działalności operacyjnej spółki PKP Intercity z wykorzystaniem wskaźników produktywności. Materiały i metody: Analizy dokonano w oparciu o raporty finansowe Grupy PKP z lat 2004 – 2013. Podstawową metodą badawczą była analiza wskaźników wydajności pracy oraz energochłonności i materiałochłonności podstawowej działalności operacyjnej. Jako efekt działania spółki PKP Intercity przyjęto wynik finansowy podstawowej działalności operacyjnej, oraz pracę przewozową mierzoną w pasażerokilometrach i pociągokilometrach. Wyniki: Do 2008 roku badana spółka osiągała zyski. Koniec roku 2008 to czas restrukturyzacji Grupy PKP, która stała się przyczyną gwałtownego załamania rentowności badanej spółki. Przyczyny tego zjawiska bardzo wyraźnie widać badając wskaźniki wydajności pracy, energochłonności oraz materiałochłonności podstawowej działalności operacyjnej. Na spadek wartości tych wskaźników nakłada się dość dynamiczny spadek przewozów pasażerskich po roku 2009. Wnioski: Wykorzystując wyznaczone wskaźniki dokonano symulacji przychodów z podstawowej działalności operacyjnej spółki wykorzystując analizę typu „what – if”. Okazało się, że najlepszym rozwiązaniem jest przywrócenie wydajności pracy sprzed 2008 roku. Może być ono realizowane w kilku kierunkach: znaczna redukcja zatrudnienia, szczególnie w administracji; znaczne zwiększenie ilości oferowanych połączeń oraz wzrost cen biletów.
REFERENCJE (12)
1.
Parkinson C.N. (1992), Prawo Parkinsona, czyli W pogoni za postępem. Wyd. 4., Książka i Wiedza, Warszawa.
 
2.
Parkinson C.N. (1973), Prawo Parkinsona po dziesięciu latach. Książka i Wiedza, Warszawa.
 
3.
Prońko J. (2014), Dlaczego warto zajmować się logistyką? Logistyka, nr 6, s. 14602-14611, CD 6, Część II.
 
4.
Raport roczny grupy PKP 2004 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
5.
Raport roczny grupy PKP 2005 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
6.
Raport roczny grupy PKP 2006 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
7.
Raport roczny grupy PKP 2007 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
8.
Raport roczny grupy PKP 2008 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
9.
Raport roczny grupy PKP 2009 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
10.
Raport roczny grupy PKP 2011 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
11.
Raport roczny grupy PKP 2012 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
12.
Raport roczny grupy PKP 2013 rok, http://pkpsa.pl/grupa-pkp/rapo..., dostęp 20.02.2015.
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top