ARTYKUŁ ORYGINALNY
DOSKONALENIE MECHANIZMU FINANSOWEGO ZARZĄDZANIA TRANSGRANICZNYMI ZASOBAMI NATURALNYMI
 
Więcej
Ukryj
1
Lesya Ukrainka East European National University Wschodnioeuropejski Narodowy Uniwersytet im. Łesii Ukrainki
 
 
Data publikacji: 09-07-2018
 
 
Autor do korespondencji
Wiktoria Ołeinyk   

Wiktoria Ołeinyk, 43000, Ukraina, Łuck, Avenue Mołodi, 10/283; phone: +38 095 788 52 33
 
 
Economic and Regional Studies 2015;8(2):22-37
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Artykuł ma na celu zbadanie osobliwości mechanizmu finansowego zarządzania transgranicznymi zasobami naturalnymi, który jest bardzo zróżnicowany na całym świecie i obejmuje: fundusze powiernicze, stale odnawialne fundusze, partnerstwo publiczno-prywatne, finansowanie ze środków publicznych w państwach członkowskich. Promowanie współpracy transgranicznej w zakresie zarządzania zasobami naturalnymi charakteryzuje się częstym niedofinansowaniem i rozwiązanie jego mechanizmów nie jest wystarczające. Brak finansowania transgranicznego zarządzania odzwierciedla słabe wyniki rozwoju instytucjonalnego regionu transgranicznego w całości. Proces finansowania zarządzania transgranicznymi zasobami naturalnymi powinien składać się z czterech głównych kroków w celu promowania rozwoju transgranicznych mechanizmów instytucjonalnych: proces inicjacji, mechanizm instytucjonalny, realizacja programu i inwestycje w ramach wspólnego zarządzania transgranicznymi zasobami naturalnymi. Artykuł określa następujące zasady mechanizmu finansowego dla zarządzania transgranicznymi zasobami naturalnymi: zasada rocznego wkładu każdego państwa członkowskiego do budżetu euroregionu, zasada zanieczyszczający płaci, zasada otrzymywania funduszy za świadczenie usług. Na podstawie analizy doświadczeń zagranicznych oferujemy dwa sposoby tworzenia konkretnych funduszy na wsparcie zarządzania transgranicznymi zasobami wodnymi, takie jak: specjalny fundusz finansowania i dorzecze fundusz powierniczy. Skuteczne zarządzanie transgranicznymi zasobami naturalnymi wymaga obecności regionalnych instytucji zarządzania, które mogą sprzyjać współpracy między państwami i realizacji wspólnej strategii i wspólnej polityki zarządzania. Odpowiednie finansowanie transgranicznych mechanizmów współpracy i transgranicznych instytucji, które zarządzają tymi zasobami, powinno odbywać się w sposób zrównoważony. W szczególności finansowanie tworzenia i utrzymywania mechanizmów instytucjonalnych, budowania potencjału, rozwijania ram prawnych, zarządzania (w tym monitorowania wymiany danych i oceny), a także wspierać realizację wspólnych programów optymalizacji sprawiedliwego wykorzystania i ochrony wspólnych transgranicznych zasobów naturalnych. Wszystkie tradycyjne i innowacyjne mechanizmy finansowania powinny być traktowane jako opcje dla zrównoważonego finansowania instytucji zarządzania transgranicznego w celu promowania wspólnego zarządzania transgranicznymi zasobami naturalnymi oraz wspieranie wdrażania regionalnie skoordynowanej polityki.
REFERENCJE (12)
1.
Веклич О.О. (2009). Сучасні тенденції фінансового забезпечення природоохоронної діяльності в. Україні. О.О. Веклич. Фінанси України, № 11, p. 20-34.
 
2.
Кльоба, Л. Г. (2011). Фінансово-інвестиційні центри-інструмент розвитку транскордонного співробітництва. Л. Г. Кльоба, В. Л. Кльоба, Р. Л. Кльоба. Міжнародна стратегія економічного розвитку регіону: матеріали доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, Суми, p. 96-97.
 
3.
Мішеніна Н.В. (2010). Удосконалення механізму фінансування екологічних програм розвитку регіону. Н.В. Мішеніна, Н.С. Хомініч. Економіка: проблеми теорії та практики, № 262 (Том 4), p.1079-1085.
 
4.
Рассадникова, С. І. (2011). Концептуальні засади формування інвестиційної привабливості у сфері природокористування. С. І. Рассадникова. Економіка і управління. Науково-практичний журнал. Видання Національна Академія природоохоронного і курортного будівництва, № 6, p. 90-96.
 
5.
Таранюк К.В. (2009). Розвиток фінансового механізму еколого-збалансованого розвитку регіону. К. В. Таранюк. Вісник Сумського державного університету. Сер.: Економіка, № 2, p. 140-145.
 
6.
Міністерство екології та природних ресурсів України (2012), Заключний звіт з науково-дослідної роботи «Проведення аналізу стану реалізації регіональної екологічної політики» згідно договору від 19.10.2012 № /270/10/2, www.menr.gov.ua/index.php/ecopolit, (10.03.2014).
 
7.
The EU Water Initative (2010), Challenges and Opportunities for Financing Transboundary Water Resources Management and Development in Africa, www.euwi.net/files/EUWI_TB_Waters_Financing_Concept_FINAL_0.pdf, (11.03.2014).
 
8.
The Global Water Partnership (2012), The Handbook for Integrated Water Resources Management in the Basins of Transboundary Rivers, Lakes and Aquifers, www.gwp.org/Global/About%20GWP/Publications/INBO-GWP%20Transboundary%Handbook/MGIREB-UK-2012_Web.pdf, (12.03.2014).
 
9.
The Overseas Development Institute (2002), Financing Transboundary Water Management, www.odi.org.uk/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/1622.pdf, (14.03.2014).
 
10.
The United Nations Economic Commission for Europe (UNECE, 2006). The Strategies for Monitoring and Assessment of Transboundary Rivers, Lakes and. Groundwaters, www.unece.org/fileadmin/DAM/env/water/publications/documents/ Strategies M&A.pdf, (12.03.2014).
 
11.
United Nations (2013), Promoting Water Cooperation Financing, www.un.org/waterforlifedecade/water_cooperation_/pdf/info_brief_financing.pdf, (15.03.2014).
 
12.
World Bank Blogs (2013), Lessons Learned from Water Cooperation in the Nile Basin, blogs.worldbank.org/water/lessonslearned-from-water-cooperation-in-the-nile-basin (14.03.2014).
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top