ORIGINAL ARTICLE
EDUCATIONAL FUNCTIONS OF AGRICULTURAL FARMS
More details
Hide details
1
Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
2
Warsaw University of Life Sciences
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Publication date: 2018-07-05
Corresponding author
Izabella Sikorska-Wolak
prof. nadzw. dr hab. Izabella Sikorska-Wolak, Pope John Paul II State School of Higher Education
in Biała Podlaska, Sidorska St. 95/97, 21-500 Biała Podlaska, Poland; phone: +48 83 344-99-00 w. 266
Jan Zawadka
dr Jan Zawadka, Warsaw University of Life Sciences, Faculty of Economic Science, Department of Economics of Education, Communication and Advice,
Nowoursynowska St. 166, 02-787 Warsaw, Poland; phone: +48 504-295-392
Economic and Regional Studies 2016;9(2):98-112
KEYWORDS
ABSTRACT
The modern approach to education makes the farm attractive place to teach classes, integrating theory with practice in a variety of subjects. Direct contact with the rich agricultural and natural environment and cultural and social farmstead promotes a more holistic development of young people.Subject and purpose of work: The subject of the work were educational farms, and the purpose presentation of the educational function of farms associated in the National Network of Educational Homestead operating in the eastern region of Poland. Materials and methods: In this paper analyzed offer 41 educational farms operating in the eastern region of Polish. Information on their activities obtained by analyzing the contents of website www.zagrodaedukacyjna.pl, as well as on the websites of the surveyed households. Results: The surveyed households were the most frequently implemented targets for material culture heritage of the village, traditional trades, crafts and folk art, as well as crop production. Tem activities was mostly agriculture and farm activities, and also widely understood subject nature. The addressees of the offer surveyed households were most often children of school age. Most of the farms offered programs one day without accommodation. Persons person running the course were usually owners. Conclusions: The modern approach to education makes the farm attractive place to teach classes, integrating theory with practice in a variety of subjects. Direct contact with the rich agricultural and natural environment and cultural and social farmstead promotes a more holistic development of young people.
REFERENCES (11)
1.
Czarnowski S. (1956), Kultura. Dzieła. Tom I. PWN, Warszawa.
2.
Kmita-Dziasek E. (2010), Agroturystyczne gospodarstwa edukacyjne – idea i dobre przykłady. Wydaw. Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie, Kraków.
3.
Kmita-Dziasek E. (2011), Wprowadzenie do zagadnień edukacji w gospodarstwie rolnym. Wydaw. Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie, Kraków.
4.
Kotowicz-Borowy I. (2004), Antropologiczne dylematy turystyki kulturowej, W: I. Sikorska-Wolak (red.), Turystyka w rozwoju lokalnym. Wydaw. SGGW, Warszawa, 45-51.
5.
Majewski J., Lane B. (2000), Turystyka wiejska i rozwój lokalny. Fundusz Współpracy.
6.
Malec-Kornajew Ł., Kania J. (2015), Sztuka na wsi. Alternatywne możliwości dla turystyki wiejskiej, W: W. Kamińska (red.), Innowacyjność w turystyce wiejskiej a nowe możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa, s. 84.
7.
Perepeczko B. (2004), Przeszłość i przyszłość turystyki wiejskiej w polskim rozwoju lokalnym, W: I. Sikorska-Wolak (red.), Turystyka w rozwoju lokalnym. Wydaw. SGGW, Warszawa, s. 36-37.
8.
Sikorska-Wolak I. (2007), Turystyka jako system dydaktyczno-wychowawczy, W: J. Sikora (red.), Turystyka wiejska a edukacja, różne poziomy, różne wymiary. Wydaw. Akademia Rolnicza w Poznaniu, Poznań, s. 14.
9.
Szczepański J. (1970), Elementarne pojęcia socjologii. PWN, Warszawa.
10.
Wilkin J. (red.) (2010), Wielofunkcyjność rolnictwa. Kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. Wydaw. IRWiR PAN, Warszawa.
11.
www.zagrodaedukacyjna.pl.