ARTYKUŁ ORYGINALNY
EKONOMICZNE ASPEKTY RECYKLINGU ODPADÓW CERAMICZNYCH PRZEZ ICH WYKORZYSTANIE JAKO KRUSZYWA W MIESZANKACH MINERALNO-ASFALTOWYCH
Więcej
Ukryj
1
Siedlce University of Natural Sciences and Humanities
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
2
Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
3
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A. in Biała Podlaska
Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A. w Białej Podlaskiej
Data publikacji: 04-07-2018
Autor do korespondencji
Bartosz Zegardło
dr inż. Bartosz Zegardło, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, ul. Konarskiego
2, 08-110 Siedlce, Poland; phone: +48 25 643-19-15
Wojciech Andrzejuk
mgr inż. Wojciech Andrzejuk, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła
II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk Ekonomicznych i Technicznych, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, Poland; phone: +48 83 344-99-08
Economic and Regional Studies 2017;10(3):74-81
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: Artykuł jest kontynuacją prowadzonych prac badawczych, których celem nadrzędnym było ukazanie odpadów ceramicznych jako pełnowartościowego substratu do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych. Autorzy opierając się na zbadanych cechach powstałego z rozkruszenia tzw. „stłuczki ceramicznej” kruszywa prezentują tezę, że materia ta może być pełnowartościowym kruszywem do betonów używanych w drogownictwie. Autorzy podkreślają ekologiczne zalety takiego rozwiązania. Celem niniejszej pracy było przeprowadzenie analizy czy wymienione działania są uzasadnione ekonomicznie. Materiały i metody: W artykule na podstawie danych z przedsiębiorstw oszacowano wymienione koszty oraz porównano je z cenami kruszyw, które wykorzystywane są przez firmy produkujące mieszanki asfaltowe. Wyniki: Porównania ekonomiczne udowodniły, że koszty opisanego recyklingu nie były na satysfakcjonującym poziomie. Wnioski: Biorąc pod uwagę efekt ekologiczny zarekomendowano recykling odpadów ceramicznych przez ich wykorzystanie do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych do ogólnego użycia.
REFERENCJE (9)
1.
Ajdukiewicz A., Kliszczewicz A. (2009), Recykling betonu konstrukcyjnego − cz. I. Inżynier Budownictwa, nr 2, s. 65–69.
2.
Atis C. (2005), Strength properties of high – volume fly ash roller compacted and workable concrete and influence of curing condition, Cement and Concrete Research, vol. 35, s. 1112-1121.
3.
Dz. U. Nr 128, poz. 1334, z późn. zm. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
4.
Giergiczny E., Góralna K. (2008), Mielony granulowany żużel wielkopiecowy – dodatek do betonu typu II, Polski Cement, s. 56-59.
5.
Halicka A., Ogrodnik P., Zegardło B. (2013), Using ceramic sanitary ware waste as concrete aggregate, Construction and Building Materials, vol. 48, s. 295-305.
6.
Piestrzyński P. (2014), GDDKiA: Dywersyfikujemy technologię, Budownictwo, Technologie, Architektura, nr 4 (68), s. 56-57.
7.
Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2020 z dn. 4.11.2014. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Departament dróg i autostrad. Biuletyn Informacji Publicznej.
8.
Sadowska-Buraczewska B. (2014), Kruszywa z recyklingu w budownictwie, Inżynieria Ekologiczna, Vol. 40, s. 74–81.
9.
Sybilski D., Kraszewski C. (2004), Ocena i badania wybranych odpadów przemysłowych do wykorzystania w konstrukcjach drogowych, Instytut badawczy Dróg i Mostów, XI 2004, Warszawa.