ARTYKUŁ ORYGINALNY
IMPERATYWY RELIGIJNE JAKO KORELAT ROZWOJU POTENCJAŁU LUDZKIEGO
I KAPITAŁU EKONOMICZNEGO SPOŁECZEŃSTWA
Więcej
Ukryj
1
Department of regional economic, M. I. Dolishniy Institute of Regional Research of NAS of Ukraine, Ukraine
2
Department of Political Science, Ukrainian Catholic University, Ukraine
Data nadesłania: 28-11-2021
Data ostatniej rewizji: 09-12-2021
Data akceptacji: 10-12-2021
Data publikacji online: 31-12-2021
Data publikacji: 31-12-2021
Autor do korespondencji
Khrystyna Shparyk
Department of Political Science, Ukrainian Catholic University, Sventsitskoho, 17, 79011, Lviv, Ukraine
Economic and Regional Studies 2021;14(4):465-474
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: W artykule została zbadana rola religii w rozwoju gospodarczym. Mimo że
nie ulega wątpliwości, że religia odgrywa istotną rolę w rozwoju gospodarczym, ponieważ zdrowa
gospodarka wymaga, aby ludzie okazywali sobie wzajemnie szacunek, pewne pytania nadal pozostają
bez odpowiedzi, na przykład: dlaczego w bogatszych krajach istnieje trend/tendencja do
mniejszej religijności oraz czy rozwój gospodarczy (faktycznie) powoduje, że ludzie stają się mniej
religijni w dzisiejszym świecie? Materiały i metody: Badanie wykorzystuje uniwersalne metody formalnej logicznej i naukowej
abstrakcji, podstawy nauki o innowacji, nauki o inwestycjach i instytucjonalizmu, podejścia strukturalno-
funkcjonalne i synergistyczne oraz źródła informacji Światowego Forum Ekonomicznego. Wyniki: Hipoteza autorów odnośnie wpływu religii i wartości religijnych na szybki rozwój gospodarczy
została potwierdzona. Wnioski: Podsumowując, możemy stwierdzić, że istnieje silna negatywna zależność pomiędzy
PKB na osobę a znaczeniem religii w danym kraju, tym niemniej w większości społeczeństw wartości
religijne były główną siłą napędową rozwoju gospodarczego.
REFERENCJE (15)
1.
Andersen, T.B., Bentzen, J., Dalgaard, C.J. (2016). Pre-reformation roots of the protestant ethic. The Economic Journal, 127(604).
https://doi.org/10.1111/ecoj.1....
4.
Dallas, K. (2016). Economic impact of religion: New report says it’s worth more than Google, Apple and Amazon combined. Downloaded from:
https://www.deseret.com/2016/9...-.
5.
Davies, A. (2004). The role of religion in the economy. International Journal on World Peace, 6(1), 37-42.
6.
Golebiewski, D. (2014). Religion and Globalization: New Possibilities, Furthering Challenges. Downloaded from:
https://www.e-
-ir.info/2014/07/16/religion-and-globalization-new-possibilities-furthering-challenges/
7.
Guseva, M. (2012). Spiritual and religious factors of formation of a new culture of society in the context of the development of the human potential of the nation. Downloaded from:
http://li-maup.edu.lviv.ua ›content› sekcia_2.
8.
Heinemann, F., Schneider, F. (2011). Religion and the Shadow Economy. ZEW – Centre for European Economic Research Discussion, Paper No. 11-038.
https://doi.org/10.2139/ssrn.1....
9.
Herrington, L. (2013). Globalization and Religion in Historical Perspective: A Paradoxical Relationship. Religions 4(1), 145-165.
10.
Iyer, S. (2010). Religion and economic development. In: Durlauf S.N., Blume L.E. (eds). Economic Growth. The New Palgrave Economics Collection. Palgrave Macmillan, London.
https://doi.org/10.1057/978023....
11.
Kuznets, S. (1973). Modern Economic Growth: Findings and Reflections. The American Economic Review, 63(3), 247-258.
12.
Melnyk, M (2012). Formation of business environment of Ukraine in the conditions of institutional transformations. Lviv: IRD NAS of Ukraine.
13.
Mokiy, A. (2008). Spiritual and psychological factors of globalization: problem statement. Economic Sciences. Economic Theory and Economic History, 5(19), 1-10.
14.
Sugonyako, O. (2009). Return to yourself. Christian and the world, 1, 55, 1-14.
15.
Tsar, І. (2012). New evangelization in Ukraine. Lviv: Papuha.