Marketing terytorialny (marketing miejsca) to bez wątpienia jeden z najszybciej rozwijających się w ostatnim okresie obszarów teorii i praktyki marketingowej. Obserwujemy znaczący wzrost aktywności władz lokalnych i samorządów w zakresie marketingu miejsc. Wiele miast i województw podejmuje intensywne działania w zakresie budowania strategii marki. W opracowaniach poświęconych problematyce marketingu terytorialnego niezbyt wiele uwagi poświęca się kwestiom definicyjnym. W artykule w oparciu o nową definicję marketingu AMA z 2007 r. przedstawiono pojęcie marketingu terytorialnego. Zidentyfikowano jego charakterystyczne cechy, stanowiące o jego istocie. Przedstawiono etapy ewolucji stosowania marketingu w odniesieniu do terytorium. Wskazano na zagadnienia, które powinny zostać podjęte w ramach dalszych badań dotyczących tej problematyki.
REFERENCJE(23)
1.
Adamowicz M. (2006), Rozwój marketingu gmin – formowanie się czy ekspansja marketingu terytorialnego w Polsce. W: Duliniec E., Garbarski L., Mazur J., Strzyżewska M., Wrzosek W. (red.), Ekspansja czy regres marketingu?, PWE, Warszawa.
Domański T. (2006), Marketing dla miasta i regionu. Ekspansja czy regres myślenia marketingowego? W: Duliniec E., Garbarski L., Mazur J., Strzyżewska M., Wrzosek W. (red.) Ekspansja czy regres marketingu?, PWE, Warszawa.
Fullerton R.A. (1988), How Modern is Modern Marketing? Marketing’s Evolution and the Myth of the ‘Production Era’, “Journal of Marketing” 1988, 52 (January).
Jones D.G.B., Monieson D.D. (2008), Elary Development of the Philosophy of Marketing Thought. W: Tadajewski M., Brownlie D. (red.), Critical Marketing. Issues in Contemporary Marketing, , Wiley, West Sussex.
Kavaratzis M., Asworth G. (2008), Place Marketing: How Did We Get Here and Where we Going?, „Journal of Place Management and Development” 2008 vol 1, nr 2.
Krzyżewski R. (2008), Marketing publiczny (zarys zagadnień), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej w warszawie, Warszawa.
Winiarski B. (1999), Konkurencyjność, kryterium czy kierunek strategii i cel polityki regionalnej? W: Konkurencyjność regionów, Akademia Ekonomiczna, Wrocław.
Żurakowska-Sawa J. (2006), Koncepcja marketingu terytorialnego. W: Adamowicz M. (red.), Rola samorządu w zarządzaniu rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. PWSZ w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.