Instytut Przyrodniczo-Techniczny, Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa, Polska
2
Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
3
Katedra Mikroekonomii i Ekonomii Instytucjonalnej, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Data nadesłania: 29-12-2024
Data ostatniej rewizji: 19-02-2025
Data akceptacji: 27-02-2025
Data publikacji online: 09-04-2025
Data publikacji: 09-04-2025
Autor do korespondencji
Agnieszka Ewa Mroczek-Czetwertyńska
Instytut Przyrodniczo-Techniczny, Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa, Zamkowa 4, 58-300, Wałbrzych, Polska
Przedmiot i cel pracy: Celem artykułu jest określenie, które z badanych elementów infrastruktury transportowej miejscowości wypoczynkowej, respondenci uważają za istotne w kontekście oceny dostępności turystycznej. Wobec tego badanie koncentruje się na aspektach ekonomicznych i przestrzennych związanych z infrastrukturą transportową miejscowości wypoczynkowej. Materiały i metody: Do analizy wykorzystano eksploracyjną analizę czynnikową, przeprowadzoną na podstawie danych zebranych za pomocą kwestionariusza ankietowego CAWI od losowej próby 1000 Polaków. Wyniki: Zidentyfikowano cztery kluczowe obszary infrastruktury: ogólną, transportu rowerowego, komunikacji publicznej oraz udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wnioski: Dostępność transportowa miejscowości wypoczynkowej jest w dużej mierze determinowana przez jakość infrastruktury ogólnej. Turyści preferują korzystanie z transportu indywidualnego, co podkreśla znaczenie dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej. Infrastruktura rowerowa oraz komunikacja publiczna również odgrywają istotną rolę, szczególnie dla turystów preferujących aktywny wypoczynek i ekologiczne środki transportu. Z kolei udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami są kluczowe dla zapewnienia równego dostępu do atrakcji turystycznych.
REFERENCJE(14)
1.
Akhmetbekova, G., Plachinta, I., Saipov, A., Dunets, A. (2024). The Evaluation of Transport Accessibility of Shchuchinsk-Borovoye Resort Area Using Geoinformation Systems. GeoJournal of Tourism and Geosites, 54(2 supplement), 915-920. https://doi.org/10.30892/gtg.5....
Laudański, Z., Mańkowski, D. R., Flaszka, M. (2012). Eksploracyjna analiza czynnikowa w badaniach struktury zespołu zmiennych obserwowanych. Biuletyn Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin, 263, 75-89. https://doi.org/10.37317/biul-....
Lomakin, D., Kushchenko, L., Ivanov, O., Minaeva, E., Simushkin, A. (2022). Transport accessibility as a criterion for assessing transport infrastructure development of the region. 080035. https://doi.org/10.1063/5.0099....
Najwyższa Izba Kontroli. (2017). NIK o systemie gospodarowania przestrzenią gminy jako dobrem publicznym [analiza NIK]. https://www.nik.gov.pl/aktualn....
Van Eldijk, J., Gil, J., Kuska, N., Sisinty Patro, R. (2020). Missing links – Quantifying barrier effects of transport infrastructure on local accessibility. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 85, 102410. https://doi.org/10.1016/j.trd.....
Załoga, E., Kwarciński, T., Drewnowski, A., Gozdek, A., Kłos-Adamkiewicz, Z., Kuciaba, E., Milewski, D., Zioło, M. (red.). (2019). Pasażerski transport regionalny. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.