ARTYKUŁ ORYGINALNY
JAKOŚĆ PRACY SZKOŁY W ŚWIETLE OCENY RODZICÓW DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ W JANOWIE PODLASKIM
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład pedagogiki, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II, Polska
 
 
Data nadesłania: 20-05-2021
 
 
Data ostatniej rewizji: 27-05-2021
 
 
Data akceptacji: 01-06-2021
 
 
Data publikacji online: 30-06-2021
 
 
Data publikacji: 30-06-2021
 
 
Autor do korespondencji
Stanisława Nazaruk   

Zakład pedagogiki, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II, Sidorska 95/97, 21-500, Biała-Podlaska, Polska
 
 
Economic and Regional Studies 2021;14(2):239-249
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: W czasach nieustannie dokonujących się przemian w sferze edukacji szczególnego znaczenia nabierają te, które podążają w kierunku poprawy jakości pracy szkoły, dlatego celem przeprowadzonych badań było poznanie oceny jakości pracy szkoły podstawowej dokonanej przez rodziców w głównych jej obszarach. Materiały i metody: Spostrzeżenia teoretyczne zawarte w artykule w zakresie jakości pracy szkoły pozyskano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu i aktów prawa oświatowego. Dane empiryczne z badań pozyskano za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy zastosowaniu narzędzia badawczego własnego autorstwa, tj. ankiety skierowanej do rodziców uczniów klas IV -VIII uczęszczających do jednej ze szkół podstawowych na terenie powiatu bialskiego (N=103). Wyniki: Pozyskane dane ukazały dość zróżnicowaną ocenę jakości pracy szkoły podstawowej w niektórych jej obszarach. Wnioski: Większość badanych rodziców podała konkretne propozycje działań w zakresie poprawy jakości pracy szkoły, które głównie dotyczą zwiększenia ich udziału nie tylko w pomocy finansowej, ale i w obszarze dydaktyczno-wychowawczym, co dobrze prognozuje i skłania władze szkoły i wychowawców do rekomendowania wymienionych propozycji oraz wdrażania ich w życie.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
iThenticate
 
REFERENCJE (16)
1.
Bonstingl, J. (2003). Szkoły jakości. Wprowadzenie do TQM w edukacji. Warszawa: Wydawnictwo CODN.
 
2.
Bugdol, M. (2008). Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
 
3.
Ciekot, K. (2007). Funkcje ewaluacji w zapewnianiu jakości kształcenia w uczelniach wyższych. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
 
4.
Koszmider, M. (2008). Szkolne standardy jakości procesu kształcenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
 
5.
Kwarciński, T.A., Salamucha, A. (2009). „Mistrz-uczeń” kontra „usługodawca-klient”: refleksje na temat zmiany modelu edukacji. Analiza i Egzystencja, 10, 147-150.
 
6.
Kruszwicki, W., Symela, K.(1999). Poprawa jakości pracy szkoły. Warszawa: Program SMART, 5-8.
 
7.
Jelonek, M., Skrzyńska, J. (2010). Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym – uwagi wstępne. W: W. Przybylski, S. Rudnicki, A. Szwed (red.). Ewaluacja jakości dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody. Narzędzia. Dobre praktyki. Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.
 
8.
Lulek, B. (2014). O miejscu wyznaczanym rodzicom w szkołach gimnazjalnych. Ujęcie porównawcze. W: B. Lulek, K. Szmyd (red.). Edukacja wobec wyzwań współczesności. Rodzina – szkoła – region – kultura. Krosno, s.161.
 
9.
Łobocki, M. (2007). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Karków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
 
10.
Mapa drogowa UNESCO dla edukacji artystycznej, przyjęta na Światowej Konferencji na temat Edukacji Artystycznej pod hasłem Rozwijanie kreatywnych możliwości w XXI wieku. Lizbona, 6-9 marca, http://www. unesco.pl/ fileadmin/user_upload/ pdf/Mapa_Drogowa.pdf, dostęp: 10.02.2021 r.
 
11.
Mendel, M. (2010). Sprzymierzeńcy w wychowaniu. Wychowawca, 1, 67.
 
12.
Prussak,W. (2006). Zarządzanie jakością. Wybrane elementy. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
 
13.
Stróżyński, K. (2002). Jakość pracy szkoły w praktyce. Warszawa-Łódź.
 
14.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2019, poz. 1627).
 
15.
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. 1991r., nr 95, poz. 425, z późn.zm.).
 
16.
Załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. 2004, nr 89, poz. 845).
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top