ORIGINAL ARTICLE
QUALITY OF THE SCHOOL'S WORK IN THE LIGHT OF THE ASSESSMENT OF THE PARENTS OF THE CHILDREN
ATTENDING THE PRIMARY SCHOOL IN JANÓW PODLASKI
More details
Hide details
1
Zakład pedagogiki, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II, Polska
Submission date: 2021-05-20
Final revision date: 2021-05-27
Acceptance date: 2021-06-01
Online publication date: 2021-06-30
Publication date: 2021-06-30
Corresponding author
Stanisława Nazaruk
Zakład pedagogiki, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II, Sidorska 95/97, 21-500, Biała-Podlaska, Polska
Economic and Regional Studies 2021;14(2):239-249
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Subject and purpose of work: At the time of constant changes in the sphere of education, any
changes aimed at improving the quality of school’s work are of particular importance. Therefore
the aim of the current research was to determine the quality of primary school’s work in its main
areas as evaluated by parents. Materials and methods: The theoretical insights on the quality of school’s work were obtained on
the basis of the review of the literature on the subject and acts of education law. The empirical data
from the research was gathered through the diagnostic survey method with the use of the author’s
research tool, i.e., a questionnaire addressed to parents of students in grades IV-VIII attending one
of the primary schools in the Biała Podlaska District (N = 103). Results: The obtained data showed quite a diverse assessment of the quality of the primary
school’s work in some of its areas. Conclusions: Most of the parents surveyed gave specific proposals for actions to improve the
quality of the school’s work, mainly concerning the increase of their participation not only in
financial aid, but also in the didactic and educational area, which well forecasts and prompts
school authorities and tutors to recommend the above-mentioned proposals and implement them in real life.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
iThenticate
REFERENCES (16)
1.
Bonstingl, J. (2003). Szkoły jakości. Wprowadzenie do TQM w edukacji. Warszawa: Wydawnictwo CODN.
2.
Bugdol, M. (2008). Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
3.
Ciekot, K. (2007). Funkcje ewaluacji w zapewnianiu jakości kształcenia w uczelniach wyższych. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
4.
Koszmider, M. (2008). Szkolne standardy jakości procesu kształcenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
5.
Kwarciński, T.A., Salamucha, A. (2009). „Mistrz-uczeń” kontra „usługodawca-klient”: refleksje na temat zmiany modelu edukacji. Analiza i Egzystencja, 10, 147-150.
6.
Kruszwicki, W., Symela, K.(1999). Poprawa jakości pracy szkoły. Warszawa: Program SMART, 5-8.
7.
Jelonek, M., Skrzyńska, J. (2010). Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym – uwagi wstępne. W: W. Przybylski, S. Rudnicki, A. Szwed (red.). Ewaluacja jakości dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody. Narzędzia. Dobre praktyki. Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera.
8.
Lulek, B. (2014). O miejscu wyznaczanym rodzicom w szkołach gimnazjalnych. Ujęcie porównawcze. W: B. Lulek, K. Szmyd (red.). Edukacja wobec wyzwań współczesności. Rodzina – szkoła – region – kultura. Krosno, s.161.
9.
Łobocki, M. (2007). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Karków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”.
10.
Mapa drogowa UNESCO dla edukacji artystycznej, przyjęta na Światowej Konferencji na temat Edukacji Artystycznej pod hasłem Rozwijanie kreatywnych możliwości w XXI wieku. Lizbona, 6-9 marca,
http://www. unesco.pl/ fileadmin/user_upload/ pdf/Mapa_Drogowa.pdf, dostęp: 10.02.2021 r.
11.
Mendel, M. (2010). Sprzymierzeńcy w wychowaniu. Wychowawca, 1, 67.
12.
Prussak,W. (2006). Zarządzanie jakością. Wybrane elementy. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
13.
Stróżyński, K. (2002). Jakość pracy szkoły w praktyce. Warszawa-Łódź.
14.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2019, poz. 1627).
15.
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. 1991r., nr 95, poz. 425, z późn.zm.).
16.
Załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. 2004, nr 89, poz. 845).