ARTYKUŁ ORYGINALNY
KONCEPCJA KONTROLI FINANSOWEJ GMIN OPARTA NA DOŚWIADCZENIACH POLSKI
Więcej
Ukryj
1
M. I. Dolishniy Institute of Regional Research of the NAS of Ukraine, Lviv, Ukraine
Data nadesłania: 09-12-2020
Data akceptacji: 09-03-2021
Data publikacji online: 31-03-2021
Data publikacji: 31-03-2021
Autor do korespondencji
Andriana Belia
M. I. Dolishniy Institute of Regional Research of the NAS of Ukraine, Lviv, Ukraine
Economic and Regional Studies 2021;14(1):14-25
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: Przedmiotem opracowania są elementy ukraińskiego systemu kontroli
finansowej. Połączenie tych elementów pozwala na sformułowanie koncepcji ukierunkowanej na
kontrolę finansową gmin. Celem pracy jest wskazanie głównych kierunków ukraińskiego systemu
kontroli finansowej nad modernizacją samorządu. Materiały i metody: Opracowanie opiera się
na analizie źródeł danych statystyki rządowej i handlowej, oficjalnych opracowań, raportów ewaluacyjnych,
dokumentów programowych, danych ze strony internetowej, artykułów naukowych
i materiałów promocyjnych. Przy konstruowaniu Koncepcji kontroli finansowej gmin wykorzystano
główne elementy i europejskie doświadczenia, które zdaniem autora są niezbędne do zbudowania
skutecznego systemu kontroli finansów gminy. Wyniki: Ujawniono kluczowe elementy
systemu kontroli finansowej nad organami samorządu terytorialnego w Polsce. Przedstawiono
propozycje zwiększenia kontroli finansowej gmin na Ukrainie. Zaproponowano szereg działań organizacyjnych,
ekonomicznych i prawnych w celu optymalizacji kontroli finansowej na szczeblu
lokalnym. Wnioski: W artykule przedstawiono główne zasady, mierniki i etapy funkcjonowania
polskiej kontroli finansowej, które stanowią podstawę do sformułowania modelu lokalnej kontroli
finansowej na Ukrainie.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
iThenticate
REFERENCJE (12)
1.
Barczak, A. (2019). Zadania kontrolno-nadzorcze samorządu terytorialnego w zakresie ochrony środowiska. Ekspertyzy i opracowania, 96, 1-8 (in Polish).
2.
Bauer, M.W., Becker, S. (2019). Public Administration in Germany: Problems and Potential of a Fragmented Community. International Journal of Public Administration, 42(11), 950-960.
https://doi.org/10.1080/019006....
3.
Bila, L. (2015). Spilʹni ta vidminni rysy podatkovykh system krayin Yevropeysʹkoho Soyuzu ta Ukrayiny [Common and distinctive features of the tax systems of the European Union and Ukraine]. Hlobalʹni ta natsionalʹni problemy [Global And National Economic Problems], 6, 656-661 (in Ukrainian).
5.
Budzeń, D. (2015). Ewolucja systemu kontroli wewnętrznej w jednostkach samorządu terytorialnego na przestrzeni 25 lat samorządności w Polsce. Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny, 77(3), 287-301 (in Polish).
https://doi.org/10.14746/rpeis....
7.
Gerus, A. (2016). Uroky Polʹshchi v pytannyakh finansovoyi detsentralizatsiyi [Lessons of Poland in matters of financial decentralization]. Downloaded from:
https://www.prostir.ua/?blogs=... (Access: 01.12.2020) (in Ukrainian).
8.
Poravsky, A. (2014). V Pol’she byudzhety mestnykh obshchin sostavlyayut tret’ byudzheta strany – glava Soyuza pol’skikh gorodov [In Poland, local community budgets make up a third of the country’s budget - head of the Union of Polish Cities]. Downloaded from:
https://delo.ua/econonomyandpo... (Access: 01.12.2020) (in Ukrainian).
9.
Samaeva, Y. (2014). Dazhe glupost’ gosudarstva chasto stoit bol’shikh deneg [Even the stupidity of the state often costs a lot of money]. Downloaded from:
https://zn.ua/internal/prezide...- glupost-gosudarstva-chasto-stoit-bolshih-deneg-265823_.html (Access: 01.12.2020) (in Ukrainian).
10.
Strzelecki, A. (2014). Legal and economic aspects of the financial independence of communes in Poland. Law and Administration in Post-Soviet Europe, 1, 38-50.
https://doi.org/10.2478/lape-2....
12.
Wyporska-Frankiewicz, J. (red.) (2020). Kontrola wykonywania zadań i nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego. Warszawa: Wolters Kluwer Polska (in Polish).