ARTYKUŁ ORYGINALNY
KONCEPCJA ZARZĄDZANIA ŁAŃCUCHAMI DOSTAW VERSUS TRADYCYJNE POJMOWANIE RELACJI DOSTAWCA-ODBIORCA
Więcej
Ukryj
1
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
Data publikacji: 11-07-2018
Autor do korespondencji
Mieczysław Adamowicz
prof. dr hab. Mieczysław Adamowicz
Pope John Paul II State School of Higher Education
in Biała Podlaska
Sidorska St. 95/97, 21-500 Biała Podlaska, Poland
phone: +48 83 344 99 06
Marzena Lemanowicz
dr inż. Marzena Lemanowicz
Pope John Paul II State School of Higher Education
in Biała Podlaska
Sidorska St. 95/97, 21-500 Biała Podlaska, Poland
phone: +48 83 344 99 06
Economic and Regional Studies 2013;6(4):5-18
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest omówienie koncepcji łańcuchów dostaw i kwestii związanych z ich zarządzaniem. Podstawy teoretyczne pracy zostały opracowane na bazie światowej i polskiej literatury, dotyczącej funkcjonowania łańcuchów i sieci dostaw, podstaw tworzenia koncepcji łańcuchów i jej zmian na przestrzeni lat. W artykule przedstawiono przykład firmy funkcjonującej w polskim agrobiznesie, która stworzyła model organizacji sieciowej. Firma ta jako koordynator sieci realizuje kilka podstawowych funkcji, kierując pozostałymi działaniami poprzez zlecanie ich wykonania innym uczestnikom sieci. W tym przypadku firma organizuje, koordynuje i zarządza głównymi procesami w strukturze sieciowej poprzez budowanie relacji partnerskich, jak również stosowanie zróżnicowanych form umów handlowych zarówno z dostawcami środków produkcji, surowców i usług oraz z podmiotami zajmującymi się obrotem handlowym. Obok funkcji zarządzania, koordynacji i kontroli funkcjonowania podmiotów w sieci, firma ta koncentruje swoje działania na procesach powstawania i rozwoju nowych produktów oraz ich marketingu
REFERENCJE (20)
1.
Adamowicz M. Lemanowicz M. (2013), Implementation of food supply chain concept in Poland (w:) J. Briz, I. de Filipe (red) Methodology and Performance of the Food Value Chain: a multidisciplinary and international vision, Editorial Agrocola Espanola S.A., Spain, s. 285-314.
2.
Ballou R.H. (2007), The evolution and future of logistics and supply chain management. “European Business Review”. Vol. 19. Number 4.
3.
Cecere L. O’Marah K. Preslan L. (2004), Driven by Demand. Supply Chain “Management Review”. Vol. 8. Number 8.
4.
Chechelski P. (2009), Ocena globalizacji łańcucha żywnościowego w Polsce. „Roczniki Naukowe SERiA”. Vol. XI, Number 3, s.55-60.
5.
Christopher M. (2000), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, PCDL, Wroclaw 2000.
6.
Christopher M. (2005), Logistics and supply chain management. Creating Value-Adding Network, Prentice Hall, Great Britain.
7.
Cooper M.C. Lambert D.M. Pagh J. (1997), Supply chain management: more than a new name of logistics. The International Journal of Logistics Management. Vol. 8. Number 1.
8.
Coyle J. Bardi E. Langley J. (1996), The management of business logistics. West Publishing Company. Minneapolis.
9.
Fung V.K. Fung W.K. Wind Y. (2008), Konkurowanie w płaskim świecie. Budowanie przedsiębiorstw przystosowanych do płaskiego świata. Wydawnictwo Akademii Leona Koźmińskiego. Warszawa.
10.
Gołaszewska-Kaczan U. (2011), Problemy etyczne w łańcuchu dostaw. International Journal of Management and Economics. Number 32, s. 147-162.
11.
Jacoby D. (2009), Guide to supply chain management. How getting it right boosts corporate performance. The Economist. Suffolk, Great Britain.
12.
Johnson J.C. Wood D.F. (1986), Contemporary physical distribution and logistics. Macmillan Publishing Company. New York.
13.
Kuhn A. Hellingrath H. (2002), Supply Chain Management. Springer Verlag. Berlin-Heidelberg.
14.
Laskowska-Rutkowska A. (2012), Falowa koncepcja ewolucji logistyki i łańcucha dostaw. “Organizacja i Zarządzanie” Number1, s. 53-67.
15.
Lemanowicz M. (2009), Zarządzanie łańcuchami dostaw w dobie globalizacji. „Roczniki Naukowe SERiA”. Vol. 12. Number 1, s. 214-218.
16.
Lemanowicz M. Krukowski A. (2011), Koncepcja organizacji sieciowej w firmie Symbio Polska jako przykład innowacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem. „Kwartalnik Współczesne Zarządzanie”. Number 4, s. 131-140.
17.
Shapiro R.D. Heskett J.L. (1985): Logistics Strategy. Casus and Concepts. West Publishing Company. Minnesota.
18.
Verdouw C. (2007), Description of the theoretical framework for a Consumer driven and responsive supply chain. Deliverable 1.4.2, Project ISAFRUIT No. 016279. LEI Wageningen UR. Den Haag. The Netherlands.
19.
Vorst, Van Der J., Beulens A.J.M., P.Van Beek. (2005), Innovations in logistic and ICT in food supply chain network, W: Innovation in Agri-Food System W.M.F. Jongen & M.T.G. Meulenberg, Wageningen Academic Publisher, Chapter 10.
20.
Witkowski J. (2003): Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje, procedury, doświadczenia. PWE. Warsaw.