ARTYKUŁ ORYGINALNY
KONKURENCYJNOŚĆ EUROPY W PRODUKCJI WYROBÓW CHEMICZNYCH W WARUNKACH GLOBALIZACJI
Więcej
Ukryj
1
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Warsaw University of Life Sciences
Data publikacji: 11-07-2018
Autor do korespondencji
Michał Pietrzak
dr hab. Michał Pietrzak
Warsaw University of Life Sciences
Department of Economics and Organisation of Enterprises
Faculty of Economic Sciences
Phone: (+48) 22 59 34 223
Economic and Regional Studies 2013;6(3):33-48
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Współcześnie możemy obserwować nasilający się proces globalizacji działalności gospodarczej, który zachodzi na poziomach: przedsiębiorstw, rynków, gałęzi gospodarki oraz całej gospodarki. W niniejszym artykule przyjęto perspektywę gałęzi gospodarki jaką jest przemysł chemiczny. Kluczowym aspektem funkcjonowania w coraz bardziej umiędzynarodawiającej się gospodarce jest konkurencyjność. Rozpatrując zagadnienia konkurencyjności w kontekście globalnym warto wykraczać poza ramy pojedynczych organizacji i analizować ją z perspektywy państw i regionów (rozumianych jako bloki państw). Celem artykułu jest ocena konkurencyjności regionu Europy na światowym rynku produktów chemicznych. Dobór regionu i gałęzi miał charakter celowy. W opracowaniu wykorzystano metodę studiów literaturowych, dane wtórne gromadzone i publikowane przez Europejską Izbę Przemysłu Chemicznego, Biuro Statystki Pracy USA oraz dane Banku Światowego, jak również metodę z obszaru zarządzania strategicznego tj. analizę luki strategicznej.
Kraje Europy, a w szczególności kraje UE-27 wykazują lukę niedoboru w stosunku do tempa rozwoju globalnego rynku produktów chemicznych. W rezultacie UE-27 szybko traci udziały w rynku światowym. Pozycja strategiczna UE-27 dramatycznie słabnie, co oznacza zmniejszanie się konkurencyjności UE-27 w stosunku do innych regionów globu. Kluczowych przyczyn tego zjawiska należy upatrywać z jednej strony w wysokich kosztach pracy, ale również w restrykcyjnej polityce w zakresie środowiska i bezpieczeństwa prowadzącej do zjawiska, które można określić jako „hiper-regulacja”. Unia Europejska narzucając restrykcyjne regulacje zdaje się liczyć na zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw europejskich wskutek rozwoju proekologicznych technologii. Problemem tej polityki jest jednak pogarszanie pozycji konkurencyjnej poddanych „hiper-regulacji” przedsiębiorstw UE w krótkim okresie bez gwarancji zbudowania przewagi konkurencyjnej w dalszej przyszłości.
REFERENCJE (25)
1.
Adamowicz M. (2011): Wsparcie rozwoju regionalnego w warunkach uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej, Roczniki Nauk Rolniczych, SERIA G, T. 98, z. 1, s. 60-74.
3.
Gierszewska G., Romanowska M. (2009): Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
8.
International Comparisons of Hourly Compensation Costs in Manufacturing, 2011 (2012), Bureau of Labor Statistics U.S. Department of Labor, s. 1-10.
http://www.bls.gov/news.releas..., data odczytu: 06.07.2013.
9.
Kamerschen D. R., McKenzie R. B., Nardinelli C. (1992) Ekonomia, FG NSZZ „Solidarność“, Gdańsk.
11.
Koźmiński A. K. (1999): Zarządzanie międzynarodowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
12.
Lahaut J. C. The interface between the Business World and the EU Institutions, 3 February 2011,
http://hec.fr, data odczytu 31.07.2012.
13.
Micał M. (2008): Proces globalizacji we współczesnym świecie, Zeszyty Naukowe Zakladu Europeistyki Wyzszej Szkoly Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie nr 3 , s. 148-171.
14.
Kołodko G. W. (2007): Polska z globalizacją w tle. Instytucjonalne i polityczne aspekty rozwoju gospodarczego, TNOiK Dom Organizatora, Toruń.
15.
Orłowska R, Żołądkiewicz K. (red.) (2012): Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
16.
Pietrzak M. (2002): Systemowe ujęcie przewagi konkurencyjnej – model pentagramu, [w:] R. Krupski, J. Lichtarski (red.), Stan i perspektywy rozwoju teorii i praktyki zarządzania na progu XXI wieku, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Nr 940, Wrocław 2002, s. 99-111.
17.
Porter M.E. (1998): Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
18.
Reich S. (1998): What is Globalization? Four Possible Answers, Working Paper 261 – December, The Helen Kellogg Institute for International Studies,
http://kellogg.nd.edu/publicat..., data odczytu: 21.10.2013.
21.
Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T.(2001): Globalizacja. Strategia i zarządzanie,WydawnictwoFelberg SJA, Warszawa.
22.
Yip G.S. (2004): Strategia globalna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
23.
Zorska A. (1998): Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
25.
Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T. (2001): Globalizacja. Strategia i zarządzanie,Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.