Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Data publikacji: 04-07-2018
Autor do korespondencji
Jacek Kamiński
dr Jacek Kamiński, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,
Wydział Nauk Ekonomicznych i Technicznych, ul. Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, Polska; tel. +48 83 344 99 05
Przedmiot i cel pracy: Praca poświęcona jest przedstawieniu rozwoju paradygmatu systemowego w nauce o marketingu. Jej celem jest omówienie genezy i wczesnych etapów rozwoju paradygmatu systemowego, tworzącego podstawę jednego z jej głównych nurtów myśli marketingowej określanego jako makromarketing. Materiały i metody: Artykuł powstał w oparciu o przegląd oraz syntezę wcześniejszych opracowań poświęconych problematyce systemowego ujęcia marketingu oraz systemów marketingowych. Wykorzystano nim metodę analizy historycznej połączoną z syntezą wcześniejszego dorobku. Wyniki: Artykuł wypełnia lukę w zakresie rozpoznania alternatywnych paradygmatów nauki o marketingu. Ukazano w nim jak ujęcie systemowe zaproponowane przez prekursorów marketingu rozbudowane zostało w koncepcję, na której oparta jest jedna z współczesnych marketingowych subdyscyplin - makromarketing. Wnioski: Głównym wnioskiem jaki wynika z przeprowadzonej analizy jest spostrzeżenie, że paradygmat systemowy jest głęboko zakorzeniony w tradycji myśli marketingowej, tworząc silny nurt rozważań, który bardziej niż marketingiem jako funkcją zarządzania zainteresowany jest jego społeczną i środowiskową rolą.
REFERENCJE(46)
1.
Alderson W. (1957), Marketing Behavior and Executive Action: A Functionalist Approach to Marketing Theory. Irwin. Homewood, IL.
Hall M., Knapp J., Winston C. (1961), Distribution in Great Britain and North America: A Study in Distribution and Productivity. Oxford University Press, London.
Kamiński J. (2016), Impact of institutional economy on the way of scientific cognition in marketing/ Wpływ ekonomii instytucjonalnej na sposób poznania naukowego w marketingu. Economic and Regional Studies, Vol. 9, No. 3, s. 5-19.
Kamiński (2017a), O systemowym podejściu do marketingu. W sześćdziesiątą rocznicę opublikowania książki W. Aldersona. Marketing Behavior and Executive Action (1957), Marketing i Rynek, 5, s. 10-21.
Savitt R. (1990), Pre-Aldersonian Antecedents to Macromarketing: Insights from Textual Literature. Journal of the Academy of Marketing Science, 18 (4), s. 293-301.
Wilkie W.L., Moore E.S. (2014), A Larger View of Marketing. Marketing’s Contributions to Society. W: P.E. Murphy, J.F. Sherry Jr. (eds.), Marketing and the Common Good: Essays from the Notre Dame on Social Impact: Rotledge, Oxon, s. 13-40.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.