Przedmiot i cel pracy: Przedstawiono podejście do zagadnień ekonomicznych europejskiego średniowiecza
i w czasach nowożytnych przed powstaniem ekonomii klasycznej. Materiały i metody: Pracę przygotowano w oparciu o studia literaturowe obejmujące publikacje naukowe
oraz strony internetowe poświęcone gospodarce, zmianom społecznym i kulturowym. W średniowieczu
samo przeżycie przestało zadowalać ludzi, rozpoczęło się gromadzenie bogactwa, które
okazywało się przepustką do uczestnictwa w życiu społecznym. Wyniki: Początkowo życie intelektualne było zdominowane przez kanonistów badających nakazy wynikające
z doktryn religijnych, stopniowo w centrum uwagi znalazła się filozofia akcentująca znaczenie
metody badawczej posługującej się rozumem. Powstało wiele idei uniwersalnych. Wnioski: a) Skupienie uwagi na metodzie jako narzędziu badawczym przyśpieszyło wyłanianie się poszczególnych
dyscyplin naukowych; b) Epoka średniowiecza to system kulturowy, którego rdzeniem
było chrześcijaństwo; c) Teologia w symbiozie z filozofią stanowiły punkt wyjścia do powstania nauk
społecznych.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE(34)
1.
Bochenek, M. (2016). Historia rozwoju ekonomii. Od starożytności do szkoły klasycznej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Piesowicz, K. (1977a). Ogólna charakterystyka feudalnego ustroju społeczno-gospodarczego. W: E. Kaczyńska, K. Piesowicz, Wykłady z powszechnej historii gospodarczej (od schyłku średniowiecza do I wojny światowej), PWN Warszawa.
Piesowicz, K. (1977b). Gospodarka europejska w późnym średniowieczu, W: E. Kaczyńska, K. Piesowicz, Wykłady z powszechnej historii gospodarczej (od schyłku średniowiecza do I wojny światowej), PWN Warszawa.
Przybyła, H. (2006). Adam Smith – prekursor etyki gospodarczej, Studia Ekonomiczne, 35(06), 11-36. W: G. Polok (red.), Etyczny wymiar działalności gospodarczej. Wybrane zagadnienia, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Woszek, M. (2017). Umiłowanie mądrości, czyli czego można nauczyć się od greckich filozofów. Pobrano z: Internetowy Serwis Informacyjny PROFESOR.PL, dostęp: 2017.07.30.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.