STUDIUM PRZYPADKU
PRZECIWNOŚCI LOSU A CELE MARKETINGOWE JEDNOSTEK TERYTORIALNYCH. STUDIA PRZYPADKU
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz
Data publikacji: 11-07-2018
Economic and Regional Studies 2012;5(2):65-73
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W niniejszym artykule zwrócono uwagę na to, że stała potrzeba sukcesu odczuwana przez władze jednostek samorządowych zmusza je do sięgania po narzędzia marketingu terytorialnego w sytuacjach z pozoru nietypowych, a wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń losowych. W celu promocji jednostek terytorialnych wykorzystuje się np. klęski żywiołowe, w tym powódź, epidemię. Czasem do promocji miejsc wystarcza bunt lokalnej społeczności przeciwko ingerencji człowieka w krajobraz, czy szerzej rozumiane środowisko naturalne. Na produkt lokalny podstawowe jednostki terytorialne mogą przekuć nawet te informacje zawarte w przekazie płynącym z mediów, które z pozoru mogą ośmieszać miejsce i zniechęcać do odwiedzenia go. Wymienione przykładowe sytuacje raczej nie powinny skłaniać władz lokalnych do podejmowania działań promocyjnych. Jak się okazuje w praktyce, promocja w takich sytuacjach jest bardzo efektywna. Władze lokalne traktują ją często jako jedyny sposób na szybkie zażegnanie następstw niespodziewanych zdarzeń losowych i pobudzenie koniunktury na lokalnym rynku usług i produkcji.
REFERENCJE (26)
1.
Cesarski M. (2011), Modernizacja polskich osiedli mieszkaniowych sprzed 1989 roku – możliwości sprzyjania koniunkturze terytorialnej, [w:] Gospodarka regionalna Polski wobec globalnego kryzysu gospodarczego, red. naukowa Z. Strzelecki, Warszawa.
2.
Kamosiński S. (2011), Rewitalizacja przestrzeni niematerialnej i materialnej wsi, „Samorząd Terytorialny”, nr 9.
3.
Kotler P., Marketing, 2005.
4.
Kotler P., Lee N. (2008), Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności, Warszawa.
5.
Laszczuk M., Paciorkiewicz Z. (2011), Analiza i pomiar przedsiębiorczości w regionach, [w:] Gospodarka regionalna Polski wobec globalnego kryzysu gospodarczego, red. naukowa Z. Strzelecki, Warszawa.
6.
Majer A. (2010), Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa.
7.
Pasieczny J. (2008), Profile gmin w Polsce – zarządzanie rozwojem i zmianami, Warszawa.
8.
Sarzyński P. (2012), Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko?, Warszawa.
9.
Sedlacek T. (2012), Ekonomia dobra i zła. W poszukiwaniu istoty ekonomii od Gilgamesza do Wall Street, Warszawa.
10.
Szromnik A. (2008), Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Kraków.
11.
Bydgoszcz zapłaciła za udział w serialu, „Gazeta Wyborcza Bydgoszcz” 2012, nr 59.7484.
12.
Gajda-Zadworna J., Miłosz M., Ojciec Mateusz zmienia Sandomierz, 11.12.2011 rok, www.rp.pl.
13.
Informacje o Deynie na rodzinnym domu, 03.02.2012 rok, www.starogardgdanski.naszemiasto.pl.
14.
Koniec peronu Gosiewskiego, 17.10.2009 rok, www.fakt.pl.
15.
Macholla E., Jedrzycki M., Internauci mocno krytykują klip o Deynie w wykonaniu zespołu Jordan, 27.10.2011 rok, www.starogardgdanski.naszemiasto.pl,.
16.
Mielno niszczy plany elektrowni? Wyniki referendum, 13.02.2012 rok, www.polskieradio.pl.
17.
Kursa M., Tarnowska A., Szacki W., Biednieją miasta, „Gazeta Wyborcza” 2012, nr 23.7448.
18.
Ojciec Mateusz – film z Sandomierza, www.um.sandomierz.pl.
19.
Pomnik łabędzia ocalałego z ptasiej grypy nową atrakcją Torunia?, 12.07.2006 rok, www.tur-info.pl.
20.
Powódź z nieba – wystawa fotografii lotniczych na rynku w Sandomierzu, 12.08.2010, http:/turystyka.wp.pl,.
21.
Rosmanowska M., Ojciec Mateusz wciąga tłumy do Sandomierza, 29.12.2008 rok, http:/kielce.gazeta.pl.
22.
Smoleński P., Żyrardów obiecany, „Gazeta Wyborcza” 2011, nr 129.7252.
23.
Stępowski R., Turyści odpłynęli z Sandomierza wraz z powodzią, 03.08.2010 rok, www.biznes.onet.pl.
24.
Socha R., Polsko-polskie wojny z wiatrakami, „Polityka” 2011, nr 39 (2826),.
25.
Urbanek M., Potwór szczerzy Ząbek, „Polityka” 2012, nr 5 (2844).
26.
Wielka kampania promocyjna nabiera tempa. Sandomierz odrabia straty po powodzi, [GOP], 08.2010 rok, www.echodnia.eu.