Katedra Polityki Rozwoju i Marketingu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Polska
2
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Polska
Data nadesłania: 28-11-2022
Data ostatniej rewizji: 29-11-2022
Data akceptacji: 30-11-2022
Data publikacji online: 29-12-2022
Data publikacji: 29-12-2022
Autor do korespondencji
Marzena Lemanowicz
Katedra Polityki Rozwoju i Marketingu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Nowoursynowska 166, 02-787, Warszawa, Polska
Przedmiot i cel pracy: Celem artykułu było omówienie preferencji konsumentów odnośnie
sposobów dostaw produktów na rynku e-commerce. Cele szczegółowe sprowadzały się do zidentyfikowania najczęściej wybieranych sposobów dostaw oraz wskazania czynników
determinujących te wybory oraz ich związków z wybranymi zmiennymi. Materiały i metody: Przeprowadzono badanie ankietowe przy użyciu techniki ankiety
internetowej wśród 302 respondentów. Narzędziem pomiarowym był kwestionariusz ankiety.
Do zbadania związków pomiędzy zmiennymi wykonano serię analiz testami χ2 Pearsona, a
także dokonano analizy porównawczej testami U Manna- Whitney’a. Wyniki: Najczęściej wybieranym sposobem dostawy produktów zakupionych online są
paczkomaty InPost. Spośród czynników determinujących wybór sposobów dostaw najwyżej
oceniona została cena dostawy, elastyczność pod względem odbioru paczki, czas dostawy
oraz brak konieczności czekania w domu na kuriera. Wykazano statystyczne zależności
pomiędzy miejscem zamieszkania i częstotliwością zakupów online a najczęściej
wybieranymi sposobami dostaw. Wnioski: Wyniki przeprowadzonych badań są użyteczne dla firm świadczących dostawy na
rynku e-commerce. Dostarczają cennych informacji co do popularności sposobów, a także
ważności czynników determinujących wybory różnych sposobów dostaw na rynku e-
commerce.
REFERENCJE(21)
1.
Cellary, W. (2000). Elektroniczny biznes. Bezpieczna gospodarka elektroniczna. NetForum. Wydanie Specjalne.
Chodak, G. (2014). Wybrane zagadnienia logistyki w sklepach internetowych –modele, badania rynku. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Lewicki M. (2012). Instrumenty tworzenia wartości dla klienta w handlu elektronicznym. Rozprawa Doktorska, Poznań: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Wagner, G., Schramm-Klein, H., Steinmann, S. (2020). Online retailing across e- channels and e-channel touchpoints: Empirical studies of consumer behavior in the multichannel e-commerce environment. Journal of Business Research 107, 256-270, https://doi.org/10.1016/j.jbus....
Wesołowska, E. (2022). Coraz więcej sklepów internetowych w Polsce. Najszybciej rozwijają się te z branży spożywczej. Pobrane z https://www.bankier.pl/wiadomo...- Najszybciej-rozwijaja-sie-te-z-branzy-spozywczej- 8374515.html#:~:text=W%20Polsce%20zarejestrowanych%20jest%20obecnie,grup% C4%85%20s%C4%85%20e%2Dsklepy%20spo%C5%BCywcze (dostęp 20.11.2022).
Zielińska, E., Siedlecka, S. (2018). Kryteria oceny jakości usług kurierskich w Polsce. Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe 19(6), 987-991.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.