Przedmiot i cel pracy: Przedmiotem artykułu są relacje tworzone przez muzea martyrologiczne. Celem
jest identyfikacja i analiza relacji występujących pomiędzy muzeami martyrologicznymi oraz lokalnymi
społecznościami z próbą określenia w jaki sposób mogą być zarządzane, aby wspierać pozytywne
aspekty lub jak modyfikować mniej efektywne. Materiały i metody: Badanie zrealizowano za pomocą przeglądu literatury oraz analizy danych. Przeanalizowano
dane statystyczne oraz dane udostępniane przez wybrane instytucje, jak również informacje
prezentowane w lokalnych mediach. Wyniki: W wyniku badania zidentyfikowano obszary i sposoby kształtowania relacji oraz różnice w ich
tworzeniu. W odniesieniu do różnych perspektyw mieszkańców i odwiedzających podkreślono konieczność
współpracy i komunikacji. Wnioski: Sposób kreowania relacji zależny jest od wielkości i rangi muzeum. Czynniki te wpływają
także na intensywność prowadzonych dyskusji, wskutek czego mniejsze muzea martyrologiczne nie są
wspominane w literaturze.
REFERENCJE(37)
1.
Barbosa, B., Brito, P.Q. (2012). Do open day events develop art museum audiences? Museum Management and Curatorship, 27(1), 17-33. https://doi.org/10.1080/964777....
Bednarczyk, M. (1996). Otoczenie i przedsiębiorczość w zarządzaniu strategicznym organizacją gospodarczą. Zeszyty Naukowe/ Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Monografie: Seria Specjalna, 128, 165.
Beech, J. (2000). The enigma of holocaust sites as tourist attractions - the case of Buchenwald. Managing Leisure, 5(1), 29-41. https://doi.org/10.1080/136067....
Biran, A., Poria, Y., Oren, G. (2010). Sought experiences at (dark) heritage sites. Annals of Tourism Research, 38(3), 820-841. https://doi.org/10.1016/j.anna....
Hartmann, R. (2014). Dark tourism, thanatotourism, and dissonance in heritage tourism management: new directions in contemporary tourism research. Journal of Heritage Tourism, 9(2), 166-182. https://doi.org/10.1080/174387....
Jafari, A., Taheri, B., vom Lehn, D. (2013). Cultural consumption, interactive sociality and the museum. Journal of Marketing Management, 29(15-16), 1729-1752. http://dx.doi.org/10.1080/0267....
Krisjanous, J. (2016). An exploratory multimodal discourse analysis of dark tourism websites: Communicating issues around contested sites. Journal of Destination Marketing& Management, 5, 341-350. http://dx.doi.org/10.1016/j.jd....
Magee, R., Gilmore, A. (2015). Heritage site management: from dark tourism to transformative service experience? The Service Industries Journal, 35(15-16), 898-917. https://doi.org/10.1080/026420....
Ramshaw, G. (2010). Living Heritage and the Sports Museum: Athletes, Legacy and the Olympic Hall of Fame and Museum, Canada Olympic Park. Journal of Sport & Tourism, 15(1), 45-70. https://doi.org/10.1080/147750....
Schäfer, S. (2016). From Geisha girls to the Atomic Bomb Dome: Dark tourism and the formation of Hiroshima memory. Tourist Studies, 16(4), 351-366. https://doi.org/10.1177/146879....
Stone, P.R. (2006). A dark tourism spectrum: Towards a typology of death and macabre related tourist sites, attractions and exhibitions. Tourism, 54(2), 145-160.
Tucker, H., Shelton, E.J., Bae, H. (2017). Post-disaster tourism: Towards a tourism of transition. Tourist studies, 17(3), 306-327. https://doi.org/10.1177/146879....
Wielde Heidelberg, B.A. (2015). Managing ghosts: exploring local government involvement in dark tourism. Journal of Heritage Tourism, 10(1), 74-90. https://doi.org/10.1080/174387....
Ziernicka-Wojtaszek, A., Bednarczyk, E. (2013). Delimitacja stref aktywności turystycznej w Oświęcimiu. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 3(II), 119-131.
Yoshida, K., Bui, H.T., Lee, T.J. (2016). Does tourism illuminate the darkness of Hiroshima and Nagasaki? Journal of Destination Marketing& Management, 5, 333-340. http://dx.doi.org/10.1016/j.jd....
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.