ARTYKUŁ ORYGINALNY
ROLA KART PŁATNICZYCH JAKO ŚRODKA TRANSAKCYJNEGO W POLSCE
Więcej
Ukryj
1
Wydział Nauk Ekonomicznych, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Polska
Data publikacji online: 31-12-2019
Data publikacji: 31-12-2019
Autor do korespondencji
Bartosz Golnik
Wydział Nauk Ekonomicznych, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul. Nowoursynowska 166, 02-787, Warszawa, Polska
Economic and Regional Studies 2019;12(4):444-455
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: Artykuł porusza kwestie coraz powszechniejszego korzystania z kart płatniczych
w Polsce i wiążących się z tym konsekwencji dotyczących ilości i wolumenu transakcji gotówkowych
i bezgotówkowych. W artykule przeanalizowano rosnące znaczenie kart płatniczych jako środka
transakcyjnego. Poruszono również tematykę potencjalnych alternatywnych form płatności. Materiały i metody: W badaniu posłużono się analizą literatury oraz danych źródłowych pochodzących
z Narodowego Banku Polskiego, portalu prnews.pl, bazy Statista.com, stron internetowych banków i in.
Zastosowano metodę opisową i statystyczną. Wyniki: Polsce szybko rośnie liczba kart posiadanych przez obywateli, a także wolumen i ilość transakcji,
które są przy ich pomocy zawierane. Głównymi interesariuszami kart płatniczych są klienci, banki
i jednostki gospodarczo-handlowe. Wnioski: Transakcyjność kartami pogłębia przywiązanie klientów do konkretnej marki organizacji
i pozwala czerpać korzyści z tytułu opłat transakcyjnych. Upowszechnienie kart skutkuje ograniczeniem
udziału gotówki w transakcjach. Dokonywanie płatności kartami debetowymi wymaga posiadania
przez klientów odpowiedniej wielkości depozytów na rachunku, co jest także dodatkową korzyścią dla
banku. Przewiduje się, że zakres i rola płatności mobilnych będzie rosła dynamicznie.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (18)
3.
Borowski-Beszta, M., Kiermas, A. (2019). The Usage of mobile banking applications in Poland: Empirical results. Copernican Journal of Finance & Accounting, 8(1), 9-25.
http://dx.doi.org/10.12775/CJF....
4.
Bury, A. (2002). Karty płatnicze w Polsce. Warszawa: CeDeWu.
5.
Deb, R., Lodh, S. (2016). Perception about credit cards. Journal of Commerce & Accounting Research, 5(4), 18-36.
7.
Kaszubski, R. Obzejta, Ł. (2012). Karty płatnicze w Polsce. Warszawa: Wolters Kluwer.
13.
Polskistandardpłatności.pl (2019). 40 milionów transakcji w pierwszym kwartale: BLIK nadal szybko rośnie. Pobrane z: https:// polskistandardplatnosci.pl/.
https://www.telix.pl/rynek/pla... (dostęp: 30.07.2019).
16.
Runnemark, E. Hedman, J. Xiao, X. (2015). Do consumers pay more using debit cards than cash? Electronic Commerce Research and Applications, 14(5), 285-291.
https://doi.org/10.1016/j.eler....
18.
Statista.com (2017). Number of Apple Pay, Samsung Pay and Android Pay contactless payment users from 2015 to 2017 (in millions). Pobrane z:
http://www.statista.com/statis... (dostęp: 20.07.2019).