ARTYKUŁ ORYGINALNY
STAN I PERSPEKTYWY ROZWOJU SEKTORA NOWOCZESNYCH USŁUG
BIZNESOWYCH W LUBLINIE
Więcej
Ukryj
1
Zakład Finansów i Rachunkowości, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Polska
Data nadesłania: 30-05-2021
Data ostatniej rewizji: 23-06-2021
Data akceptacji: 07-07-2021
Data publikacji online: 30-09-2021
Data publikacji: 30-09-2021
Autor do korespondencji
Marek Kuźmicki
Zakład Finansów i Rachunkowości, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Sidorska 95/97, 21-500, Biała Podlaska, Polska
Economic and Regional Studies 2021;14(3):305-319
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: Celem artykułu jest określenie stanu i perspektyw rozwoju sektora nowoczesnych
usług biznesowych w Lublinie na tle największych ośrodków w kraju. Materiały i metody: Autorzy realizując cel opracowania bazowali na literaturze przedmiotu, raportach
z badań rynku nowoczesnych usług biznesowych oraz treściach z branżowych portali internetowych.
Analizie została poddana liczba funkcjonujących na rynku centrów nowoczesnych
usług biznesowych, struktura świadczonych procesów biznesowych, poziom zatrudnienia oraz
poziom specjalizacji lokalnej wybranych miast. Wyniki: Sektor nowoczesnych usług biznesowych rozwija się intensywnie w całej Polsce. Dynamiczny
rozwój ma miejsce także w Lublinie. W mieście funkcjonuje najwięcej centrów BPO, SSC, IT,
R&D we Wschodniej Polsce. Stale rośnie liczba miejsc pracy w sektorze. Obecnie szczególnie duży
udział w strukturze sprzedaży lubelskich centrów mają usługi IT. Wnioski: Rozwój sektora nowoczesnych usług biznesowych w Lublinie to szansa na dynamiczny
rozwój gospodarczy miasta i regionu.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE (27)
1.
Chilimoniuk-Przeździecka, E. (2011). Eksport usług biznesowych z Polski. Zeszyty Naukowe UE w Poznaniu, 179, 45-56.
2.
Kim, G.M., Won, H.J. (2007). HR BPO Service Models for Small and Medium Enterprises. Business Process Management Journal, 13(5), 694-706.
https://doi.org/10.1108/146371....
3.
Kozak, M. (2017). Rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie, 28(1), 52-63.
https://doi.org/10.17512/znpcz....
4.
Malik, R. (2013). Przenoszenie usług biznesowych do Polski: uwarunkowania, przebieg i skutki procesu. Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia I Prace, 1, 203-223.
https://doi.org/10.33119/KKESS....
5.
Marcinkowska, E. (2015). Rynek outsourcingu usług biznesowych w Polsce – stan i perspektywy rozwoju. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 244, 130-140.
6.
Massini, S., Miozzo, M. (2012). Outsourcing and Offshoring of Business Services: Challenges to Theory, Management and Geography of Innovation. Regional Studies, 46(9), 1219-1242.
https://doi.org/10.1080/003434....
7.
Orliński, O. (2013). Wpływ outsourcingu i offshoringu na konkurencyjność przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Zarządzanie i Finanse, 11(1), 229-240.
8.
Panda, A.K. (2012). Business process outsourcing: a strategic review on Indian perspective. Business Process Management Journal, 18(6), 876-897.
https://doi.org/10.1108/146371....
9.
Raport Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. 10 lat sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce.
10.
Raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (2017). Usługi biznesowe w Lublinie.
11.
Raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (2017). Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2017.
12.
Raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (2018). Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2018.
13.
Raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (2019). Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2019.
14.
Raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (2020). Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2020.
15.
Skowroński, M. (2017). Sektor nowoczesnych usług biznesowych jako nowa branża gospodarki miasta na przykładzie Katowic. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 320, 129-139.
16.
Žitkienė, R., Dudė, U. (2018). The impact of outsourcing implementation on service companies. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(1), 342-355.
https://doi.org/10.9770/jesi.2....
27.
United Nations Conference on Trade and Development. (2004). World investment report: the shift toward services. Pobrane z:
http://unctad.org/en/docs/wir2... (dostęp: 22.05.2021).