Przedmiot i cel pracy:
Przedmiotem pracy była CSR w MSP w Polsce. Celem było zidentyfikowanie korzyści i barier związanych z wprowadzeniem CSR oraz przedstawienie praktyk stosowanych przez te firmy.
Materiały i metody:
W badaniu zastosowano analizę desk research, wykorzystując dane z raportów PARP, statystyk oraz publikacji naukowych.
Wyniki:
Badania pokazały, że poziom świadomości CSR wśród polskich MSP jest niski – tylko 21,8% przedsiębiorców zna ten termin. Mimo tego, firmy świadome znaczenia CSR traktują go jako ważny element działalności biznesowej. Najczęściej stosowane praktyki CSR dotyczą zdrowia pracowników, dialogu z zespołem i proekologicznych działań. Nadchodzące regulacje ESG i CSRD wpłyną na raportowanie zrównoważonego rozwoju.
Wnioski:
Niski poziom świadomości CSR wymaga działań edukacyjnych. Wdrażanie CSR przynosi liczne korzyści: lepszy wizerunek, lojalność klientów i pracowników czy niższe koszty operacyjne. Istnieją jednak bariery, takie jak ograniczone fundusze, brak wiedzy czy presja konkurencyjna, które utrudniają realizację tej strategii.
REFERENCJE(33)
1.
Bansal, P., Hoffman, A. J. (2012). The Oxford Handbook of Business and the Natural Environment, The Oxford Handbook of Business and the Natural Environment, Oxford University Press.
Belas, J., Çera, G., Dvorský, J., Čepel, M. (2021). Corporate social responsibility and sustainability issues of small‐ and medium‐sized enterprises, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, John Wiley & Sons, 28(2), 721-730.
Berniak-Woźny, J., Kwasek, A., Gąsiński, H., Maciaszczyk, M., Kocot, M. (2023). Business case for corporate social responsibility in small and medium enterprises – employees’ perspective. Sustainability, 15(2),1660.
Braziewicz-Kumor, O. (2017). Duża odpowiedzialność małego biznesu – CSR a MSP w Polsce. Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, 3/2017, Uniwersytet Kana Kochanowskiego w Kielcach.
Castejón, P. J. M., López, B. A. (2016). Corporate social responsibility in family SMEs: A comparative study. European Journal of Family Business, 6(1), 21-31.
CSR a MŚP. Wyzwania wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu - Fundacja Instytut Przedsiębiorczości Społecznej, https://fips.pl/csr-a-msp-wyzw.... Dostęp z dnia: 27.11.2024.
Dias, A., Rodrigues, L. L., Craig, R., Neves, M. E. (2019). Corporate social responsibility disclosure in small and medium-sized entities and large companies. Social responsibility journal, 15(2), 137-154.
Filek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej? Kraków: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jeżowski, P. (2007). Kategoria rozwoju zrównoważonego w naukach ekonomicznych [w:] Jeżowski, P. (red.), Ekonomiczne problemy ochrony środowiska i rozwoju zrównoważonego w XXI wieku, Warszawa: SGH.
Johnson, M. P. (2015). Sustainability Management and Small and Medium-Sized Enterprises: Managers Awareness and Implementation of Innovative Tools. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. 22(5), 271-285.
Le, T. T., Huan, N. Q., Hong, T. T. T., Tran, D. K. (2021). The contribution of corporate social responsibility on SMEs performance in emerging country. Journal of Cleaner Production, 322, 129103.
Leoński, W. (2014). Korzyści i koszty związane ze stosowaniem koncepcji CSR w przedsiębiorstwie. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 347, Wrocław.
Leoński, W. (2015). Koncepcja CSR w polskim sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 229, Katowice.
Maldonado-Erazo, C. P., Álvarez-García, J., del Río-Rama, M. D. L. C., Correa-Quezada, R. (2020). Corporate social responsibility and performance in SMEs: scientific coverage. Sustainability, 12(6), 2332.
Marcinkowska, E., Stronczek, A., Sawicka, J. (2016). Społeczna odpowiedzialność biznesu jako koncepcja istotna dla funkcjonowania MSP. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 299.
Munasinghe, M. A. T. K., Malkumari, A. P. (2012). Corporate social responsibility in small and medium enterprises (SME) in Sri Lanka. Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences, 3(2), 168-172.
Oduro, S., Bruno, L., Maccario, G. (2024). Corporate social responsibility (CSR) in SMEs: what we know, what we don’t know, and what we should know. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 36(2), 207-238.
Raport – Badanie dotyczące świadomości i gotowości na wdrażanie polityk zrównoważonego rozwoju w sektorze MŚP w Polce (2023). Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Warszawa.
Rola MŚP w budowaniu odpowiedzialnego biznesu w Polsce. Poradnik dla MŚP, jak stać się częścią zmiany (2023). Fundacja Instytut Przedsiębiorczości Społecznej.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.