REVIEW ARTICLE
The importance of corporate social responsibility (CSR) for MSP companies
More details
Hide details
1
Instytut Finansów, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Submission date: 2024-12-12
Final revision date: 2025-02-23
Acceptance date: 2025-02-27
Online publication date: 2025-04-09
Publication date: 2025-04-09
Economic and Regional Studies 2025;18(1):104-115
KEYWORDS
JEL CLASSIFICATION CODES
TOPICS
ABSTRACT
Subject and purpose:
The study focused on CSR in Polish SMEs, aiming to identify benefits and barriers of CSR implementation and showcase relevant company practices.
Materials and methods:
Data was gathered through desk research, including PARP reports, statistics, and scientific publications.
Results:
The research revealed low CSR awareness among Polish SMEs, with only 21.8% knowing the term. Nevertheless, companies that recognize CSR's importance see it as a vital business element. Common CSR practices include initiatives for employee health, team dialogue, and eco-friendly activities. Upcoming ESG and CSRD regulations will influence sustainable development reporting.
Conclusions:
The low CSR awareness highlights the need for educational efforts. Implementing CSR offers benefits like improved brand image, stronger customer and employee loyalty, and reduced operating costs. However, challenges such as limited funding, lack of knowledge, and competitive pressures hinder its implementation.
REFERENCES (33)
1.
Bansal, P., Hoffman, A. J. (2012). The Oxford Handbook of Business and the Natural Environment, The Oxford Handbook of Business and the Natural Environment, Oxford University Press.
2.
Belas, J., Çera, G., Dvorský, J., Čepel, M. (2021). Corporate social responsibility and sustainability issues of small‐ and medium‐sized enterprises, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, John Wiley & Sons, 28(2), 721-730.
3.
Berniak-Woźny, J., Kwasek, A., Gąsiński, H., Maciaszczyk, M., Kocot, M. (2023). Business case for corporate social responsibility in small and medium enterprises – employees’ perspective. Sustainability, 15(2),1660.
4.
Braziewicz-Kumor, O. (2017). Duża odpowiedzialność małego biznesu – CSR a MSP w Polsce. Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, 3/2017, Uniwersytet Kana Kochanowskiego w Kielcach.
5.
Castejón, P. J. M., López, B. A. (2016). Corporate social responsibility in family SMEs: A comparative study. European Journal of Family Business, 6(1), 21-31.
7.
CSR a MŚP. Wyzwania wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu - Fundacja Instytut Przedsiębiorczości Społecznej,
https://fips.pl/csr-a-msp-wyzw.... Dostęp z dnia: 27.11.2024.
8.
Danielak, W., Mierzwa, D., Bartczak, K. (2017). Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. Szanse i zagrożenia rynkowe. Wrocław: EXANTE.
9.
Dias, A., Rodrigues, L. L., Craig, R., Neves, M. E. (2019). Corporate social responsibility disclosure in small and medium-sized entities and large companies. Social responsibility journal, 15(2), 137-154.
10.
Filek, J. (2006). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej? Kraków: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
11.
Gabrusewicz, T. (2010). Rachunkowość odpowiedzialności społecznej w kształtowaniu zasad nadzoru korporacyjnego, Warszawa: C.H. Beck.
12.
Griffin, R., W. (1998). Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa, PWN.
13.
Jeżowski, P. (2007). Kategoria rozwoju zrównoważonego w naukach ekonomicznych [w:] Jeżowski, P. (red.), Ekonomiczne problemy ochrony środowiska i rozwoju zrównoważonego w XXI wieku, Warszawa: SGH.
14.
Johnson, M. P. (2015). Sustainability Management and Small and Medium-Sized Enterprises: Managers Awareness and Implementation of Innovative Tools. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. 22(5), 271-285.
15.
Le, T. T., Huan, N. Q., Hong, T. T. T., Tran, D. K. (2021). The contribution of corporate social responsibility on SMEs performance in emerging country. Journal of Cleaner Production, 322, 129103.
16.
Leoński, W. (2014). Korzyści i koszty związane ze stosowaniem koncepcji CSR w przedsiębiorstwie. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 347, Wrocław.
17.
Leoński, W. (2015). Koncepcja CSR w polskim sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 229, Katowice.
18.
Łudzińska, K. (2024). Od społecznej odpowiedzialności biznesu do ESG w zarządzaniu. Wybrane aspekty. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
19.
Maldonado-Erazo, C. P., Álvarez-García, J., del Río-Rama, M. D. L. C., Correa-Quezada, R. (2020). Corporate social responsibility and performance in SMEs: scientific coverage. Sustainability, 12(6), 2332.
20.
Marcinkowska, E., Stronczek, A., Sawicka, J. (2016). Społeczna odpowiedzialność biznesu jako koncepcja istotna dla funkcjonowania MSP. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 299.
21.
Munasinghe, M. A. T. K., Malkumari, A. P. (2012). Corporate social responsibility in small and medium enterprises (SME) in Sri Lanka. Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences, 3(2), 168-172.
22.
Oduro, S., Bruno, L., Maccario, G. (2024). Corporate social responsibility (CSR) in SMEs: what we know, what we don’t know, and what we should know. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 36(2), 207-238.
23.
PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce (2024). Warszawa.
24.
Raport – Badanie dotyczące świadomości i gotowości na wdrażanie polityk zrównoważonego rozwoju w sektorze MŚP w Polce (2023). Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Warszawa.
25.
Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki, 2022.
26.
Rola MŚP w budowaniu odpowiedzialnego biznesu w Polsce. Poradnik dla MŚP, jak stać się częścią zmiany (2023). Fundacja Instytut Przedsiębiorczości Społecznej.
27.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw – CSR – Dialog Społeczny, www.gov.pl. Dostęp z dnia: 29.11.2024.
28.
Szczanowicz, J., Saniuk, S. (2016). Evaluation and reporting of CSR in SME sector. Management, 20(1), 96.
30.
Uzhegova, M., Torkkeli, L., Saarenketo, S. (2019). Corporate Social Responsibility in SMEs. Management Revue, 30(2/3), 232-267.
31.
Voluntary ESRS for non-listed Small- and Medium-Sized Enterprises – Exposure Draft (VSME ESRS ED),
https://www.efrag.org/Assets/D... Documents %2F2305101045339288%2F03- 02%20EFRAG%20SR%20TEG%20231108%20VSME%20ESRS%20ED%20clean.pdf. Acces: 28.11.2024.
32.
Zbiegień-Maciąg, L. (1991). Etyka w zarządzaniu. Warszawa: Centrum Informacji Menedżera.