doc. dr Jacek Kamiński, Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska,
Chair of Economics and Management, Sidorska 95/97, 21-500 Biała Podlaska, Poland; phone: +48 83 344-99-05
Data publikacji: 05-07-2018
Autor do korespondencji
Jacek Kamiński
Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Przedmiot i cel pracy: W artykule podjęto problem związku nauki o marketingu z ekonomią instytucjonalną, a jego celem jest ukazanie wpływu ekonomii instytucjonalnej na sposób poznania naukowego w marketingu. Materiały i metody: Artykuł przygotowano na podstawie studiów literatury przedmiotu krajowej i zagranicznej, zwłaszcza publikacji z zakresu teorii marketingu. Metodologiczną kanwę prowadzonych w artykule rozważań stanowi metoda dedukcji wspomagana przez analizę opisową i porównawczą. Wyniki: Wpływ ekonomii instytucjonalnej na sposób poznania naukowego w marketingu skutkuje zainteresowaniem nauki o marketingu nie tylko przedsiębiorstwem, lecz również dążeniem do opisania czynników zewnętrznych (externalities) i kosztów społecznych związanych z działaniami marketingowymi przedsiębiorstw, zrozumienia zachowań i struktury systemu marketingowego oraz reakcji instytucji odpowiedzialnych za realizację polityki marketingowej państwa. Wnioski: Przeprowadzona analiza pozwala na sformułowanie generalnego wniosku, że marketing i poświęcona mu nauka nie jest jednorodna pod względem epistemologicznym i wykazuje w tym zakresie wyraźny dualizm. Obejmuje wyrosły z zarządzania tradycyjny marketing oraz odwołujący się do ekonomii instytucjonalnej marketing wyższego poziomu.
REFERENCJE(45)
1.
Alderson W. (1957), Marketing Behavior and Executive Action. Irwin, Homewood IL.
Borland H., Lingreen A. (2012), Sustainability, Epistemology, Ecocentric, and Marketing Strategy. Ideology, Reality, and Vision. Journal of Business Ethics, t. 117, nr 1, s. 173-187.
Dixon D.F. (2008), Consumer Sovereignty, Democracy and the Marketing Concept: A Macromarketing Perspective, W: M. Tadajewski, D. Brownlie (eds.), Critical Marketing. Issues in Contemporary Marketing. John Wiley & Sons, West Sussex, s.67-83.
Kamiński J. (2012b), O „Niektórych problemach dystrybucji rynkowej” A.W. Shawa w setną rocznicę pierwszego naukowego opracowania na temat marketingu. Marketing i Rynek, nr 2, s. 2-9.
Mittelstaedt J.D., Killbourne W.E., Mittelstaedt R.A. (2006), Macromarketing as a Agorology: Macromarketing Theory and the Study of the Agora. Journal of Macromarketing, t. 26 nr 2, s. 131-142.
Mittelstaedt R.A., Mittelstaedt J.D. (2004), Macromarketing Approaches to Consumer Behavior: A Review and Research Agenda. W: J.D. Mittelstaedt, S.J. Shapiro (eds.), Papers of the 29th Annual Macromarketing Seminar. Clemson Univerity and Simon Fraser University, Vancouver.
Shaw E.H., Jones D.G., McLean P.A. (2010), The Early Schools of Marketing Thought, W: P. McLaren, M. Saren, B. Stern, M. Tadajewski (eds.), The Sage Handbook of Marketing Theory, Sage, Los Angeles, s. 27-41.
Webster F.E. Jr., Lusch R.F. (2013), Elevating Marketing: Marketing Is Dead! Long Live Marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, nr 41, s. 396.
Wilkie W.L., Moore E.S. (2003), Scholarly Research in Marketing: Exploring the „4 Eras” of Thought Development. Journal of Public Policy & Marketing, nr 22(2), s. 116-146.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.