STUDIUM PRZYPADKU
WPŁYW PANDEMII SARS-COV-2 NA ZMIANY W FINANSOWANIU I PROWADZENIU EDUKACJI LEŚNEJ W POLSCE – STUDIUM PRZYPADKU
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład Zarządzania, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
 
2
Zakład Rolnictwa, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Polska
 
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
 
 
Data nadesłania: 13-10-2023
 
 
Data ostatniej rewizji: 06-11-2023
 
 
Data akceptacji: 09-11-2023
 
 
Data publikacji: 30-12-2023
 
 
Autor do korespondencji
Łukasz Zbucki   

Zakład Zarządzania, Akademia Bialska im. Jana Pawła II, Nowy Pawłów 85, 21-505, Janów Podlaski, Polska
 
 
Economic and Regional Studies 2023;16(4):619-639
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
G00
Q23
I22
I19
 
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy: Pandemia SARS-CoV-2 znacząco zmieniła kształt i organizację edukacji w Lasach Państwowych, stąd celem niniejszej pracy jest ocena jej wpływu na przebieg, finasowanie, formy i udział młodzieży oraz dorosłych w edukacji leśnej w Polsce. Materiały i metody: Badania oparto na niepublikowanych dotychczas danych ilościowych dotyczących działalności edukacyjnej nadleśnictw prowadzonej w latach 2011-2021. Zastosowano także metody jakościowe, w tym ankiety internetowe. Ze względu na największą powierzchnię lasów w swoim zarządzie w Polsce na obszar badawczy wybrano RDLP Szczecin. Wyniki: Przeprowadzono analizę wydatków na edukację leśną, identyfikując nadleśnictwa o najwyższych i najniższych kosztach. Wnioski: Wykorzystane metody mieszane pozwoliły na pełniejszą interpretację wyników, a także zaprezentowanie danych liczbowych w kontekście statystycznym.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
 
REFERENCJE (53)
1.
Baranowska, M., Koprowicz, A., Korzeniewicz, R. (2021). Społeczne znaczenie lasu-raport z badań pilotażowych prowadzonych w okresie pandemii. Sylwan, 165(02). 149-156. https://doi.org/10.26202/sylwa....
 
2.
Beckmann-Wübbelt, A., Türk, L., Almeida, I., Fricke, A., Sotirov, M., Saha, S. (2023). Climate change adaptation measures conflicted with the recreational demands on city forests during COVID-19 pandemic. NPJ Urban Sustainability, 3(1), 17. https://doi.org/10.1038/s42949....
 
3.
Broda, J. (2000). Historia leśnictwa w Polsce. Wydawnictwo AR w Poznaniu.
 
4.
Bulfone, T.C., Malekinejad, M., Rutherford, G.W., Razani, N. (2021). Outdoor transmission of SARS-CoV-2 and other respiratory viruses: a systematic review. The Journal of infectious diseases, 223(4), 550-561. https://doi.org/10.1093/infdis....
 
5.
Chang, C., Park, S. H., Seol, A. (2021). Factors affecting changes in forest recreational activities during the COVID-19 pandemic. Journal of Korean Society of Forest Science, 110(4), 711–723.
 
6.
Chen, Y. C., Tsai, F. C., Tsai, M. J., Liu, W. Y. (2022). Recreational Visit to Suburban Forests during the COVID-19 Pandemic: A Case Study of Taiwan. Forests, 13(8), 1181. https://doi.org/10.3390/f13081....
 
7.
Chrzanowski, T. (2012). RAPORT z działalności edukacyjnej LASÓW PAŃSTWOWYCH w 2011 roku, Lasy Państwowe, Warszawa.
 
8.
Chrzanowski, T. (2013). RAPORT z działalności edukacyjnej LASÓW PAŃSTWOWYCH w 2012 roku, Lasy Państwowe, Warszawa.
 
9.
Chrzanowski, T. (2014). RAPORT z działalności edukacyjnej LASÓW PAŃSTWOWYCH w 2013 roku, Lasy Państwowe, Warszawa.
 
10.
Chrzanowski, T. (2015). RAPORT z działalności edukacyjnej LASÓW PAŃSTWOWYCH w 2014 roku, Lasy Państwowe, Warszawa.
 
11.
Chrzanowski, T. (2016). RAPORT z działalności edukacyjnej LASÓW PAŃSTWOWYCH w 2015 roku, Lasy Państwowe, Warszawa.
 
12.
Ciesielski, M., Tkaczyk, M., Hycza, T., Taczanowska, K. (2023). Was it really different? COVID-19-pandemic period in long-term recreation monitoring–A case study from Polish forests. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 41, 100495. https://doi.org/10.1016/j.jort....
 
13.
Czolnik, B., Rozmiarek, B. (2011). Edukacja leśna społeczeństwa w Lasach Państwowych w latach 2001-2009. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 13(1[26]).
 
14.
Gołos, P. (2018). Społeczne i ekonomiczne aspekty pozaprodukcyjnych funkcji lasu i gospodarki leśnej–wyniki badań opinii społecznej. Instytut Badawczy Leśnictwa (Forest Research Institute), Sękocin Stary, Poland.
 
15.
Grima, N., Corcoran, W., Hill-James, C., Langton, B., Sommer, H., Fisher, B. (2020). The importance of urban natural areas and urban ecosystem services during the COVID-19 pandemic. Plos one, 15(12), e0243344. https://doi.org/10.1371/journa....
 
16.
Grzywacz, A. (2007). Edukacja leśna w Polsce, stan obecny i perspektywy. W: Materiały konferencji Towarzystwa Przyjaciół Lasu „Edukacja leśna – stan i perspektywy (s. 20–21). Warszawa: Centrum Informacyjne Lasów Państwowych.
 
17.
Jędrusik, M. H. (2020). How to organise limited space: Micro-regionalisation of La Digue island (Seychelles). Miscellanea Geographica, 24(2), 62–72. https://doi.org/10.2478/mgrsd-....
 
18.
Kikulski, J. (2021). Ocena znaczenia zakazu wstępu do lasu z powodu zagrożenia epidemią COVID-19 dla wypoczywających w lesie. Sylwan, 165(4), 336−344. https://doi.org/10.26202/sylwa....
 
19.
Korcz, N., Lewoń, R. (2021). Social media as an opportunity or a blind alley in social communication and forest education? – Experiences from Poland. Baltic Forestry, 27(2), 602. https://doi.org/10.46490/BF602.
 
20.
Kotus, J., Rzeszewski, M. (2015). Zastosowanie „metod mieszanych” do badania zachowań turystów w mieście – przykład konceptualizacji i wykorzystania (artykuł dyskusyjny). Turyzm/Tourism, 25(1), 57–67. https://doi.org/10.2478/tour-2....
 
21.
Kwiecińska, K., Kosicka-Gębska, M., Gębski, J. (2016). Turystyka i edukacja leśna a potrzeby współczesnych konsumentów. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 34, 49–59. https://doi.org/10.18276/ept.2....
 
22.
Leśkiewicz, K. (2019). Prawne aspekty zarządzania lasami Skarbu Państwa. Wydawnictwo Innovatio Press.
 
23.
Lewoń, R., Pirożnikow, E. (2019). Getting to know the potential of social media in forest education. Leśne Prace Badawcze / Forest Research Papers, 80(2), 159-166.
 
24.
Lewtak, K., Nitsch-Osuch, A. (2021). What is the effect of social distancing on the course of COVID-19 epidemic? Polski Merkuriusz Lekarski: Organ Polskiego Towarzystwa Lekarskiego, 49(289), 71-79.
 
25.
Mrowińska, I. (2017). Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2016 roku. Warszawa: Lasy Państwowe.
 
26.
Mrowińska, I. (2018). Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2017 roku. Warszawa: Lasy Państwowe.
 
27.
Mrowińska, I. (2019). Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2018 roku. Warszawa: Lasy Państwowe.
 
28.
Mrowińska, I. (2020). Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2019 roku. Warszawa: Lasy Państwowe.
 
29.
Mrowińska, I. (2021). Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2020 roku. Warszawa: Lasy Państwowe.
 
30.
Mrowińska, I. (2022). Raport z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2021 roku. Warszawa: Lasy Państwowe.
 
31.
Podsumowanie roku szkolnego 2019/2020. Pobrano z: https://www.gov.pl/web/edukacj... (dostęp 15.07.2023).
 
32.
Podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. Pobrano z: https://www.gov.pl/web/edukacj... (dostęp 15.07.2023).
 
33.
Podsumowanie roku szkolnego 2021/2022. Pobrano z: https://www.gov.pl/web/edukacj... (dostęp 15.07.2023).
 
34.
Quay, J., Gray, T., Thomas, G., Allen-Craig, S., Asfeldt, M., Andkjaer, S. et al. (2020). What future/s for outdoor and environmental education in a world that has contended with COVID-19?. Journal of Outdoor and Environmental Education, 23, 93–117. https://doi.org/10.1007/s42322....
 
35.
Referowska-Chodak, E. (2017). Efektywność edukacji leśnej społeczeństwa. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 19 (1[50]), 51-65.
 
36.
Richling, A., Solon, J., Macias, A., Balon, J., Borzyszkowski, J., Kistowski, M. (red.) (2021). Regionalna geografia fizyczna Polski. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
 
37.
Rowe, B.R., Canosa, A., Drouffe, J.M., Mitchell, J.B.A. (2021). Simple quantitative assessment of the outdoor versus indoor airborne transmission of viruses and COVID-19. Environmental research, 198, 111189. https://doi.org/10.1016/j.envr....
 
38.
Sikorska, K. (2006). Źródła finansowania edukacji leśnej. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 8 (3[13]), 43–49.
 
39.
Strategia (2013). STRATEGIA Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na lata 2014–2030, Warszawa.
 
40.
Teaton, B. (2020). Outdoor education message [video]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?....
 
41.
Tuszyńska, L., Klimski, M. (2019). Człowiek – kształcenie – przyroda w edukacji leśnej. Forum Pedagogiczne, 9(2/2), 115-127. https://doi.org/10.21697/fp.20....
 
42.
Ustawa o ochronie przyrody (2004). Dziennik Ustaw, 2004 nr 92 poz. 880.
 
43.
Ustawa Prawo ochrony środowiska (2001). Dziennik Ustaw, nr 62, poz. 627.
 
44.
Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (2022). Dziennik Ustaw, poz. 672.
 
45.
Volenec, Z. M., Abraham, J. O., Becker, A. D., Dobson, A. P. (2021). Public parks and the pandemic: How park usage has been affected by COVID-19 policies. PloS one, 16(5), e0251799. https://doi.org/10.1371/journa....
 
46.
Wajchman-Świtalska, S., Grabowska-Chenczke, O., Woźniak, M., Bałaj, B. (2022). Psychosocial Determinants of Recreational Activity within Urban Green Spaces during the COVID-19 Pandemic in Poland. Forests, 13(10), 1569. https://doi.org/10.3390/f13101....
 
47.
Wartecka-Ważyńska, A., Sikora, J., Uglis, J., Jęczmyk, A. (2020). Ekonomiczne aspekty turystyki edukacyjnej w Lasach Państwowych w Polsce. W: M. Jalinik, S. Bakiera (red.), Obszary przyrodniczo cenne w rozwoju turystyki (s. 95-113). Oficyna wydawnicza politechniki białostockiej. https://doi.org/10.24427/978-8....
 
48.
Weinbrenner, H., Breithut, J., Hebermehl, W., Kaufmann, A., Klinger, T., Palm, T., Wirth, K. (2021). “The forest has become our new living room” – the critical importance of urban forests during the COVID-19 pandemic. Frontiers in forests and global change, 4, 672909. https://doi.org/10.3389/ffgc.2....
 
49.
Wieczorkowska, G. (2004). Zalety i wady edukacji internetowej. Model dydaktyczny: COME. „E-learning na Uniwersytecie Warszawskim”, dodatek do pisma „Uniwersytet Warszawski”, październik.
 
50.
Wierzbicka, A., Czołnik, B. (2022). Podstawy formalne, organizacja i przebieg edukacji leśnej społeczeństwa prowadzonej przez Lasy Państwowe. Forum Pedagogiczne, 12(2), 61–74. https://doi.org/10.21697/fp.20....
 
51.
Wierzbicka, A., Ortell, P. (2016). Badanie efektywności nauczania przedmiotu Przyroda na wybranych zajęciach edukacyjnych w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 18(2[47]), 91-98.
 
52.
 
53.
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top