Przedmiot i cel pracy: Pandemia SARS-CoV-2 znacząco zmieniła kształt i organizację edukacji w Lasach Państwowych, stąd celem niniejszej pracy jest ocena jej wpływu na przebieg, finasowanie, formy i udział młodzieży oraz dorosłych w edukacji leśnej w Polsce. Materiały i metody: Badania oparto na niepublikowanych dotychczas danych ilościowych dotyczących działalności edukacyjnej nadleśnictw prowadzonej w latach 2011-2021. Zastosowano także metody jakościowe, w tym ankiety internetowe. Ze względu na największą powierzchnię lasów w swoim zarządzie w Polsce na obszar badawczy wybrano RDLP Szczecin. Wyniki: Przeprowadzono analizę wydatków na edukację leśną, identyfikując nadleśnictwa o najwyższych i najniższych kosztach. Wnioski: Wykorzystane metody mieszane pozwoliły na pełniejszą interpretację wyników, a także zaprezentowanie danych liczbowych w kontekście statystycznym.
INFORMACJE O RECENZOWANIU
Sprawdzono w systemie antyplagiatowym
REFERENCJE(53)
1.
Baranowska, M., Koprowicz, A., Korzeniewicz, R. (2021). Społeczne znaczenie lasu-raport z badań pilotażowych prowadzonych w okresie pandemii. Sylwan, 165(02). 149-156. https://doi.org/10.26202/sylwa....
Beckmann-Wübbelt, A., Türk, L., Almeida, I., Fricke, A., Sotirov, M., Saha, S. (2023). Climate change adaptation measures conflicted with the recreational demands on city forests during COVID-19 pandemic. NPJ Urban Sustainability, 3(1), 17. https://doi.org/10.1038/s42949....
Bulfone, T.C., Malekinejad, M., Rutherford, G.W., Razani, N. (2021). Outdoor transmission of SARS-CoV-2 and other respiratory viruses: a systematic review. The Journal of infectious diseases, 223(4), 550-561. https://doi.org/10.1093/infdis....
Chang, C., Park, S. H., Seol, A. (2021). Factors affecting changes in forest recreational activities during the COVID-19 pandemic. Journal of Korean Society of Forest Science, 110(4), 711–723.
Chen, Y. C., Tsai, F. C., Tsai, M. J., Liu, W. Y. (2022). Recreational Visit to Suburban Forests during the COVID-19 Pandemic: A Case Study of Taiwan. Forests, 13(8), 1181. https://doi.org/10.3390/f13081....
Ciesielski, M., Tkaczyk, M., Hycza, T., Taczanowska, K. (2023). Was it really different? COVID-19-pandemic period in long-term recreation monitoring–A case study from Polish forests. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 41, 100495. https://doi.org/10.1016/j.jort....
Czolnik, B., Rozmiarek, B. (2011). Edukacja leśna społeczeństwa w Lasach Państwowych w latach 2001-2009. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 13(1[26]).
Gołos, P. (2018). Społeczne i ekonomiczne aspekty pozaprodukcyjnych funkcji lasu i gospodarki leśnej–wyniki badań opinii społecznej. Instytut Badawczy Leśnictwa (Forest Research Institute), Sękocin Stary, Poland.
Grima, N., Corcoran, W., Hill-James, C., Langton, B., Sommer, H., Fisher, B. (2020). The importance of urban natural areas and urban ecosystem services during the COVID-19 pandemic. Plos one, 15(12), e0243344. https://doi.org/10.1371/journa....
Grzywacz, A. (2007). Edukacja leśna w Polsce, stan obecny i perspektywy. W: Materiały konferencji Towarzystwa Przyjaciół Lasu „Edukacja leśna – stan i perspektywy (s. 20–21). Warszawa: Centrum Informacyjne Lasów Państwowych.
Jędrusik, M. H. (2020). How to organise limited space: Micro-regionalisation of La Digue island (Seychelles). Miscellanea Geographica, 24(2), 62–72. https://doi.org/10.2478/mgrsd-....
Kikulski, J. (2021). Ocena znaczenia zakazu wstępu do lasu z powodu zagrożenia epidemią COVID-19 dla wypoczywających w lesie. Sylwan, 165(4), 336−344. https://doi.org/10.26202/sylwa....
Korcz, N., Lewoń, R. (2021). Social media as an opportunity or a blind alley in social communication and forest education? – Experiences from Poland. Baltic Forestry, 27(2), 602. https://doi.org/10.46490/BF602.
Kotus, J., Rzeszewski, M. (2015). Zastosowanie „metod mieszanych” do badania zachowań turystów w mieście – przykład konceptualizacji i wykorzystania (artykuł dyskusyjny). Turyzm/Tourism, 25(1), 57–67. https://doi.org/10.2478/tour-2....
Kwiecińska, K., Kosicka-Gębska, M., Gębski, J. (2016). Turystyka i edukacja leśna a potrzeby współczesnych konsumentów. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 34, 49–59. https://doi.org/10.18276/ept.2....
Lewoń, R., Pirożnikow, E. (2019). Getting to know the potential of social media in forest education. Leśne Prace Badawcze / Forest Research Papers, 80(2), 159-166.
Lewtak, K., Nitsch-Osuch, A. (2021). What is the effect of social distancing on the course of COVID-19 epidemic? Polski Merkuriusz Lekarski: Organ Polskiego Towarzystwa Lekarskiego, 49(289), 71-79.
Quay, J., Gray, T., Thomas, G., Allen-Craig, S., Asfeldt, M., Andkjaer, S. et al. (2020). What future/s for outdoor and environmental education in a world that has contended with COVID-19?. Journal of Outdoor and Environmental Education, 23, 93–117. https://doi.org/10.1007/s42322....
Richling, A., Solon, J., Macias, A., Balon, J., Borzyszkowski, J., Kistowski, M. (red.) (2021). Regionalna geografia fizyczna Polski. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Rowe, B.R., Canosa, A., Drouffe, J.M., Mitchell, J.B.A. (2021). Simple quantitative assessment of the outdoor versus indoor airborne transmission of viruses and COVID-19. Environmental research, 198, 111189. https://doi.org/10.1016/j.envr....
Tuszyńska, L., Klimski, M. (2019). Człowiek – kształcenie – przyroda w edukacji leśnej. Forum Pedagogiczne, 9(2/2), 115-127. https://doi.org/10.21697/fp.20....
Volenec, Z. M., Abraham, J. O., Becker, A. D., Dobson, A. P. (2021). Public parks and the pandemic: How park usage has been affected by COVID-19 policies. PloS one, 16(5), e0251799. https://doi.org/10.1371/journa....
Wajchman-Świtalska, S., Grabowska-Chenczke, O., Woźniak, M., Bałaj, B. (2022). Psychosocial Determinants of Recreational Activity within Urban Green Spaces during the COVID-19 Pandemic in Poland. Forests, 13(10), 1569. https://doi.org/10.3390/f13101....
Wartecka-Ważyńska, A., Sikora, J., Uglis, J., Jęczmyk, A. (2020). Ekonomiczne aspekty turystyki edukacyjnej w Lasach Państwowych w Polsce. W: M. Jalinik, S. Bakiera (red.), Obszary przyrodniczo cenne w rozwoju turystyki (s. 95-113). Oficyna wydawnicza politechniki białostockiej. https://doi.org/10.24427/978-8....
Weinbrenner, H., Breithut, J., Hebermehl, W., Kaufmann, A., Klinger, T., Palm, T., Wirth, K. (2021). “The forest has become our new living room” – the critical importance of urban forests during the COVID-19 pandemic. Frontiers in forests and global change, 4, 672909. https://doi.org/10.3389/ffgc.2....
Wieczorkowska, G. (2004). Zalety i wady edukacji internetowej. Model dydaktyczny: COME. „E-learning na Uniwersytecie Warszawskim”, dodatek do pisma „Uniwersytet Warszawski”, październik.
Wierzbicka, A., Czołnik, B. (2022). Podstawy formalne, organizacja i przebieg edukacji leśnej społeczeństwa prowadzonej przez Lasy Państwowe. Forum Pedagogiczne, 12(2), 61–74. https://doi.org/10.21697/fp.20....
Wierzbicka, A., Ortell, P. (2016). Badanie efektywności nauczania przedmiotu Przyroda na wybranych zajęciach edukacyjnych w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, 18(2[47]), 91-98.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.