ARTYKUŁ ORYGINALNY
WYKORZYSTANIE RACHUNKOWOŚCI W PODEJMOWANIU DECYZJI O PARTNERSTWIE PUBLICZNO-PRYWATNYM
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach
Data publikacji: 02-07-2018
Economic and Regional Studies 2011;4(1):95-105
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Partnerstwo publiczno-prywatne jest metodą realizowania zadań publicznych samorządów. Z punktu widzenia podejmowania decyzji o wyborze takiego rozwiązania ważny wydaje się być również aspekt rachunkowy. W szczególności istotna wydaje się być kwestia obowiązków, jakie nałożone są na strony takich umów w zakresie rozwiązań ewidencyjnych, ujmowania aktywów, przychodów oraz ujawniania informacji w sprawozdaniach. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości nie uregulowała specyfiki takich umów. Jednostki mogą w tej sytuacji stosować krajowe standardy rachunkowości, a w przypadku ich braku - międzynarodowe standardy rachunkowości. Stąd możliwość stosowania w Polsce Interpretacji 12 Umowy na usługi koncesjonowane, wydanej przez Komitet do spraw Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej. Interpretacja dotyczy wyłącznie koncesjobiorcy. Określa ogólne zasady ujmowania i wyceny zobowiązań i praw pochodnych zawartych w umowach na usługi koncesjonowane, a w tym dwa istotne zagadnienia: praw koncesjobiorcy do infrastruktury oraz ujmowania i wyceny wynagrodzeń umownych.
W zależności od niepewności, na którą jest narażony koncesjobiorca w odniesieniu do uzyskania przyszłych przychodów otrzymywanych na mocy umowy koncesji, Interpretacja 12 rozróżnia dwa sposoby ujmowania przychodów: model składnika aktywów finansowych oraz model składnika wartości niematerialnych. Model składnika aktywów finansowych będzie miał zastosowanie wtedy, gdy koncesjobiorca ma bezwarunkowe prawo umowne do otrzymania środków pieniężnych lub innych aktywów finansowych od koncesjodawcy. Model składnika wartości niematerialnych z kolei będzie zastosowany w sytuacji, gdy koncesjobiorca otrzyma prawo pobierania opłat od użytkowników usługi. To prawo nie jest równoznaczne z prawem do otrzymania środków pieniężnych. W praktyce może wystąpić sytuacja powiązania obu rozwiązań i wtedy trzeba będzie połączyć oba modele, ujmując każdy rodzaj składnika wynagrodzenia odrębnie
REFERENCJE (13)
1.
Buisman J., Lattafi A., Zakres i wpływ KIMSF 12, Aktualności MSSF, PricewaterhouseCoopers, e-rachunkowosc.pl/artykul.php?view=782.
2.
Kolwalik G., Paweł Rożyński P. (2010), Modele w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego, Wspólnota nr 27 z 3 lipca 2010 r.
3.
Rynek PPP w Polsce 2009, Inwestment Support, Warszawa, styczeń 2010, s. 19.
4.
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości/Sprawozdawczości Finansowej, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2007.
5.
Rozporządzenie (WE) Nr 254/2009 z dnia 25 marca 2009 r. zmieniające Rozporządzenie (WE) Nr 1126/2008 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC), Dziennik Urzędowy UE L 80/5.
6.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 lutego roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej, Dz.U. Nr 20, poz. 103.
7.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, Dz.U. Nr 115, poz. 781.
8.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. Nr 157, poz. 1240.
9.
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. ze zm.
10.
Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi, Dz. U. Nr 19, poz. 101 ze zm.
11.
Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno – prywatnym, Dz. U. Nr 19, poz. 100 ze zm.
12.
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. ze zm.
13.
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr152, poz.1223 ze zm.