ARTYKUŁ ORYGINALNY
Wpływ podziału pracy ze względu na płeć na życie kobiet: obowiązki domowe pracownic akademickich
 
Więcej
Ukryj
1
Department of Business Administration, Alanya Alaaddin Keykubat University, Turkey
 
 
Data nadesłania: 18-07-2022
 
 
Data ostatniej rewizji: 29-07-2022
 
 
Data akceptacji: 23-08-2022
 
 
Data publikacji online: 28-09-2022
 
 
Data publikacji: 28-09-2022
 
 
Autor do korespondencji
Fidan Bural Yayla   

Department of Business Administration, Alanya Alaaddin Keykubat University, University Street, 07400, Antalya/Alanya, Turkey
 
 
Economic and Regional Studies 2022;15(3):408-421
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedmiot i cel pracy:: Niniejsze badanie miało na celu zbadanie praktyk akademickich lokalnych kobiet oraz zrozumienie, w jakim stopniu i jak praktyki te wpływają na życie biznesowe. Materiały i metody:: W badaniach wykorzystano fenomenologiczne projektowanie badań, jedną z jakościowych metod badawczych. Grupa badawcza składała się z 20 wykładowczyń z Turcji. Wyniki:: W ramach badania zrozumiano, że kobiety będące pracownikami naukowmi w uczelni, podobnie jak kobiety w pozostałej części społeczeństwa, podejmują szereg obowiązków związanych z rolami płciowymi. Wnioski:: Wyniki badań pokazują, że nawet kobiety, które należą do zawodu wymagającego wysokiego poziomu wykształcenia i wyrażającego status społeczny, jak np. pracownicy naukowi, biorą na siebie więcej obowiązków w życiu domowym niż ich koledzy płci męskiej. Wynik ten dowodzi również, że czynniki związane z wykształceniem i statusem nie są wystarczające do unieważnienia ról płciowych i patriarchatu społecznego.
REFERENCJE (29)
1.
Akyuz U. B. (2014). Kadinlarin Kariyer Engelleri ile Kariyer Tatmini ve Yasam Doyumu Iliskisi. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu,.
 
2.
Arslan, G. E. (2014). Turkiye’de calisan kadin olmak ve kadin akademisyenler. Akademik Bulten, Gazi Universiteli Ogretim Uyeleri Dernegi Yayini, 12(1), 36-40.
 
3.
Bayramoglu, G. (2018). Is/Aile Siniri Teorisi Baglaminda Kadin Akademisyenlerin Is/Yasam Dengesinin Saglanmasina Yonelik Bir Arastirma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(68), 1722-1744. https://doi.org/10.17755/esosd....
 
4.
Beauvoir, S. D. (2010). The Second Sex. New York: Vintage Books.
 
5.
Bingol, O. (2014). Toplumsal Cinsiyet Olgusu ve Turkiye'de Kadinlik. Karamanoglu Mehmetbey Universitesi Sosyal ve Ekonomik Arastirmalar Dergisi (3). https://doi.org/10.18493/kmuse....
 
6.
Bourdieu, P. (2001). Masculine Domination. Cambridge: Polity Press.
 
7.
Coskuner, S. (2013). Akademisyenlerin is ve aile karakteristiklerinin evlilik, aile ve yasam tatmini ile iliskisi: Is ve aile catismasinin araci rolu. Ankara: Hacettepe Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitusu.
 
8.
Creswell, J. W. (2012). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. California: SAGE Publications.
 
9.
Demir, S. (2018). Akademide kadin: Farkli disiplinlerden kadinlarin akademideki yeri ve aile yasamlariyla etkilesimi. Marmara Universitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 6(1), 187-210. https://doi.org/10.14782/marus....
 
10.
Dikmen, N., Maden, D. (2012). Kadin Akademisyenlerin Gorunmeyen Emegi Uzerine Bir Arastirma: Ordu Universitesi Ornegi. Sosyal ve Beseri Bilimler Dergisi, 4(2), 235-250.
 
11.
Dogru, A. (2010). Kadin calisanlarin cam tavan engelleri ve is tatminine etkisi: Afyon Kocatepe Universitesi Tip Fakultesi Ornegi. Kutahya: Dumlupinar Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitusu.
 
12.
Ergol, S., Koc, G., Eroglu, K., Taskin, L. (2012). Turkiye'de Kadin Arastirma Gorevlilerinin Ev ve Is Yasamlarinda Karsilastiklari Guclukler. Yuksekogretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 43-49. https://doi.org/10.5961/jhes.2....
 
13.
Ferree, M. (1984). Sacrifice, satisfaction and social change: Employment and the family. In: Sacks, K., Remy, D. (eds.), My Troubles Are Going To Have Trouble, (p. 61-79.). New Jersey: Rutgers University Press.
 
14.
Gunduz, S. (2017). Kariyer basamaklarinda kadinin dusmani olarak kendisi: Super anne sendromu, gorunmez kadin sendromu ve kulkedisi sendromu. Karadeniz Uluslararasi Bilimsel Dergi, 35(35), 84-94. https://doi.org/10.17498/kdeni....
 
15.
Imamoglu, S. (2008). Genc yetiskinlikte kisilerarasi iliskilerin cinsiyet, cinsiyet rolleri ve yalnizlik algisi acisindan incelenmesi. Istanbul: Marmara Universitesi, Egitim Bilimleri Enstitusu.
 
16.
Irey, C. (2011). Turkiye universitelerinde kadin emek gucu, Selcuk Universitesi kadin akademisyenler uzerine bir arastirma. Konya: Selcuk Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitusu.
 
17.
Kandiyoti, D. (2015). Cariyeler, bacilar, yurttaslar. Istanbul: Metis Yayinevi.
 
18.
Kozak, M. (2017). Bilimsel Arastirma: Tasarim, Yazim ve Yayim Teknikleri. Ankara: Detay Yayincilik.
 
19.
Lannert, J., Nagy, B. (2020). Changing Institutional Policies and Gender Equality Challenges: The Hungarian Case. In: S. Sumer (eds.), Gendered Academic Citizenship (p. 165-197). New York: Springer International Publishing.
 
20.
Lin, N. (1976). Foundations of Social Research. New York: McGraw-Hill.
 
21.
Organisation for Economic Co‐operation and Development. (2012). Gender publication: Closing the gender gap: Act now.
 
22.
Poyraz, B. (2017). Akademi Kadinlarin Cenneti mi? Ankara Universitesi Ornegi. Ankara Universitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2).
 
23.
Roberto, F., Rey, A., Maglio, R., Agliata, F. (2020). The academic “glass-ceiling”: investigating the increase of female academics in Italy. International Journal of Organizational Analysis, 28(5), 1031-1054.
 
24.
Takacs, I. (2021). Women in the Scientific Elite. The Inter-relation of gender identity, stereotypes and the academic roles in the careers of women scientist in Hungary. In: A. Odrowaz-Coates, S. Ogheneruro Okpadah, J. Nkiruka Akaeny (eds.), On the Road to Social Inclusion (p. 95-118). Warsaw: Maria Grzegorzewska University Press.
 
25.
Tepe, F. F. (2008). Istanbul’daki universitelerde muhendislik ve temel bilimler alaninda calisan kadin akademisyenlerin ev hayati. Istanbul Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu, Istanbul. https://doi.org/10.1108/IJOA-0....
 
26.
World Economic Forum. (2021). Global Gender Gap Report. Geneva: Switzerland.
 
27.
Yildirim, A., Simsek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yontemleri. Ankara: Seckin Yayincilik.
 
28.
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanligi Kadin Statusu Genel Mudurlugu. (2017). Toplumsal Cinsiyet Ucurumu Raporu. Downloaded from: https://www.aile.gov.tr/ksgm.
 
29.
Yuksekogretim Bilgi Yonetim Sistemi (2022). Ogretim Elemani Istatistikleri. Downloaded from: https://istatistik.yok.gov.tr.
 
eISSN:2451-182X
ISSN:2083-3725
Journals System - logo
Scroll to top